Författare Ämne: Tårta på stenåldern?  (läst 8065 gånger)

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Tårta på stenåldern?
« skrivet: oktober 13, 2006, 15:58 »
Jag har funderat lite kring festligheter på stenåldern.
Kanske man gjorde hallontårta med grädde.
Om man malde nötter och blandade det med honung kanske man fick
en slags dåtida marsipan och dekorerade.
En gräddtårta med hallon på sidorna och jägare av marsipan med facklor
uppe på tårtan stående längs kanten i en ring runt en vrålande björn av
marsipan i mitten.

Vad tror ni, är det möjligt?

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Tårta på stenåldern?
« Svar #1 skrivet: oktober 13, 2006, 16:28 »
I tanken är det mesta möjligt. För arkeologins tolkningsmöjligheter kan det utgöra en risk...
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Tårta på stenåldern?
« Svar #2 skrivet: oktober 13, 2006, 21:24 »
Grädden är nog tveksam på stenåldern. Har för mig mig att man anser att mjölkningen av kreatur tillkommit något senare, tidigast på bronsåldern, åtminstone vad gäller mer systematiskt utnyttjande.

Men vildhallon fanns. Och honung var säkert begärligt. Sockerbehovet hos människan var rationellt på stenåldern då man gjorde av med sina kalorier, men spelar oss tyvärr lite spratt idag då vi kan komma över mer socker än vi mår bra av.

/Mats

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
Tårta på stenåldern?
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2006, 12:02 »
Nu vill jag inte vara elak - men varför i hela friden skulle de ha använt råvarorna ifråga till en tårta?! Det går säkert helt umärkt att bygga skottkärror av skiffer och bilar av ekstockar också om man använder fantasi och modernt synsätt, men om man vill se slikt så är det nog mer Fred Flinta man bör vända sig till och inte arkeologin.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Tårta på stenåldern?
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2006, 17:13 »
Nu vill jag inte heller vara elak men bilar är ju moderna påfund
det är inte tårtor.
Jag är benägen att hålla med dig Mats, vi landar troligen  på
bronsåldern. Det passar alldeles utmärkt med tanke på att
tårtformen är rund som solen.
Hur är det rullade vi tårtorna nerför backarna på våren så som kelterna gjorde?

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
Tårta på stenåldern?
« Svar #5 skrivet: oktober 14, 2006, 22:51 »
I "Historiebok för kakälskare" av Dick Harrison och Eva Helen Ulvros står det att före separatorerna var det svårt att åstadkomma vispgrädde, eftersom det vid skumningen följde med för mycket mjölk i grädden. Ville man ändå ha "gräddskum" hjälpte man grädden på traven genom att blanda den med hårdvispade äggvitor. Den moderna vispgrädden introducerades först på 1880-talet, efter att Gustaf de Laval uppfunnit separatorn 1878.

På 1600-talet var det som kallades tårtor snarast pastejer eller friterade bakverk. Men frukt var vanligt i dem. Och vill man längre tillbaka i tiden och ha "antik arom" på sina bakverk föreslår författarna kombinationen honung och peppar...

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Tårta på stenåldern?
« Svar #6 skrivet: oktober 14, 2006, 23:44 »
Som kommande från mjölkbondesläkt och LRF-medlem måste jag
protestera. Jag har sett min mormor vid ett flertal tillfällen skumma av
dygnsgammal mjölk och därefter med lätthet vispat fluffig grädde,
utan separator.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
Tårta på stenåldern?
« Svar #7 skrivet: oktober 15, 2006, 10:21 »
Då kan vi ju vara elaka tillsammans...  :wink:

-Vad är din definition av "tårta"? Av ditt första inlägg att döma så rör det sig om ett avancerat bakverk av tämligen sent datum (notera att "tårta" är ett inlånat ord som signalerar att det ursprungliga bakverket i fråga inte alls såg ut som en modern tårta - i allmänhet är tolkningen att det kommer av tortus, "vriden").

-Var har du fått informationen att "kelter" rullar "tårtor" nedför backar om vårarna? Den "keltiska" högtid som brukar förknippas med bakverk - läses bröd - är Lammas - som infaller under sensommaren.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Tårta på stenåldern?
« Svar #8 skrivet: oktober 15, 2006, 10:59 »
Nej. alltså nu var det ju inte den den högtiden jag hade i åtanke.
Jag tänkte nog mer på när de firade Beltane på våren och rullade runda
bakverk nerför backen. De måste förmodligen varit ganska svårtuggade
eftersom det sas att den som rullade en tårta som gick sönder skulle dö
inom ett år.
Jag har inte funderat så mycket på min egen definition av begreppet tårta.
I min sinnesvärld är den nog rund och smaksatt med något sött, inte
nödvändigtvis innehållande eller överdragen med vispad grädde.

Frågeställningen var av hypotetisk art. När arkeologerna kommer med
förslag på maträtter från skandinavisk forntid brukar det vara så, ja alltså
hypotetiska recept som  exempelvis gröt. Om vi hittar mjölkproteiner på
någon lerskärva, hallon i magen, honung och nötter någon annanstans
kan man väl få vara lite hypotetisk.

Att leka med maten förefaller vara något djupt mänskligt. När jag och
mina barn bakade bullar när de var små var de(barnen) mer intresserade
av att göra lustiga figurer av degen än tradionella bullar.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Tårta på stenåldern?
« Svar #9 skrivet: oktober 15, 2006, 11:16 »
En dekorerad tårta sådan som Ti beskriver i sitt första inlägg är helt klart ett modernt påfund. Till och med grädde i semlor är väl ett 1900-tals-påfund?

Givetvis är det riktigt att man kan få vispgrädde om man har tillräckligt fet mjölk att skumma av. När började man i så fall att mjölka sina kor, får eller getter? Finns det någon samsyn om när detta inträffade i Danmark, Götaland eller Svealand? Kan vi säkert veta att deras djur därtill gav tillräckligt fet mjölk?

När kom det första brödet som kan påminna om sockerkaka och tårtbottnar? Jag är rädd att vi är inne i historisk tid i så fall.

När kom man på att lägga ihop "tårtbottnar" med fyllning emellan? Man kan tycka att det är en enkel sak att göra, men jag har varit med om ett experiment som motsäger detta. Jag tror det var när jag fyllde 20 som min mamma bjöd på ingredienserna till en tårta, d.v.s. vispgrädde, fruktsallad, sylt och sockerkaksskivor, så att var och en fick tillverka sin egen tårtbit. Hon talade dock inte om för gästerna att detta var poängen. Jag har för mig att många av mina dåvarande kompisar satt och åt de olika delarna var för sig för att sedan förvånat konstatera att de varit på ett konstigt födelsedagskalas där det inte bjöds på tårta. Deras traditionella tänkande förhindrade dem tydligen att tänka så pass nyskapande så att de lade ihop beståndsdelarna till egna tårtbitar. Att göra tårta kan därför inte ses som självklart utan är helt beroende på vilka traditioner som rått under olika tider.

Jag kan däremot mycket väl tänka mig någon slags dekorerade bröd från tidig bronsålder. Kanske platta tunnbröd med symboler och figurer "inristade" i degen?  Ser man till Tis barn så var det ju snarare något i denna stil de gjorde när de bakade.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
Tårta på stenåldern?
« Svar #10 skrivet: oktober 15, 2006, 15:59 »
Jag har kikat lite på detta med Beltane och brödrullning. Enligt Ronald Hutton i "The Stations of the Sun - A History of the Ritual Year in Britain" (Oxford, 2001), så är det fråga om en aktivitet som tidigast finns dokumenterad bland barn i det sena 1800-talets Skotland. Brödrullande ingick, enligt Hutton, i May Day-firandet.

-Jag skall kika vidare vid tillfälle och se om det finns äldre belägg,  sedvänjan som sådan är rätt intressant obeaktat om den är en spillra av en tidigare tro eller ett relativt sentida påfund som plockats upp av neopaganer.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

jägerbrand

  • Gäst
SV: Tårta på stenåldern?
« Svar #11 skrivet: februari 01, 2007, 01:31 »
Tårta på stenåldern!
Spännande tanke eftersom arkeologerna redan vet att man sedan neolitikum har använt mjölk och här i Sverige har vi det unika fyndet av den så kallade "Hallonflickan", skelettet av en ung kvinna från stenåldern som hittades i Västergötland (och som nu finns på Västergötlands museum i Falköping) och där arkeologerna upptäckte hallon i hennes mage.
Så vi vet att man åt både mjölk och hallon. Och det är ju nästan lika gott som tårta, eller hur?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Tårta på stenåldern?
« Svar #12 skrivet: maj 23, 2009, 10:25 »
Jovisst är det minst lika gott, men en tårta är mycket festligare.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tårta på stenåldern?
« Svar #13 skrivet: maj 23, 2009, 21:11 »
Skandinaver är ju lite udda eftersom vi tål mjölk som vuxna. Här betraktas nästan laktosintolerans som en sjukdom – men i så fall är ju resten av världens befolkning sjuk eftersom det är väl bara vi Skandinaver som kan dricka mjölk som vuxna + befolkningen i ett område i Afrika.

Någon gång för ungefär 15 000 år sedan steg den första invandraren in på Skandinavisk mark – frågan blir då, var han laktosintolerant eller inte?

Har vi själva, genom vårt sätt att leva, utvecklat den ärftliga förmågan att dricka mjölk som vuxna? Frågan är ju intressant eftersom jag har läst att ärftlighetsforskare säger att det tar hundratusentals år att utveckla någonting ärftligt? Det hela blir alltså ett mysterium eftersom denna ärvda förmåga inte bara borde poppa upp spontant. Vi borde alltså ha burit den med oss när vi kom hit…

Men, varifrån kom vi då? De av oss som blev kvar där, (alla stack väl inte därifrån) borde ju också de tåla mjölk – och deras barn, barnbarn osv också – fram till vår tid… Men så är tydligen inte fallet eftersom det är bara vi som tål mjölk…

Om vi lärde oss tåla mjölk ”den hårda vägen” – alltså vi var som alla andra och vi tålde inte mjölk – men vi drack mjölk ändå för våra hövdingar sa att om vi gjorde detta i 2000 år skulle vi sedan tåla mjölken? Det verkar onekligen lite långsökt eftersom vi skulle lida av kräkningar och lösa magar samt må pyton i ett par millennier på grund av detta innan våra kroppar lärt sig tåla mjölken.

Grundfrågan är alltså, varför tål Skandinaver mjölk som vuxna när inga andra gör det – och vad var det som medförde att vi fick denna förmåga?

Tårtan blir ju faktiskt en intressant fråga. OM vi nu tålde mjölk redan som tidiga invandrare för 15 000 år sedan – men vi lärde oss inte mjölka förrän 10 000 år senare – skulle inte vår laktostolerans försvinna på dessa 10 000 år då?

Så jag tror nog att tårtor har varit populära i över 15 000 år…Om inte så borde ju då ärftlighetsforskarna ha fel?  >:D

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Tårta på stenåldern?
« Svar #14 skrivet: maj 24, 2009, 01:36 »
Jag tror att gräddtårtor blev populära omedelbart när dom "uppfanns"  oavsett om det är några hundra år sedan eller 15000.
Utan att vara genetiker så tror jag nog att dom har rätt på sitt sätt.
Vi har ju alla många milliarder gener, dom flesta vilande, inaktiva  eller helt överflödiga. Några få gener skiljer ut oss som människor.

Ett intressant exempel är våra moderna astma och allergiproblem.  Dessa orsakas av en gen (IgE   tror jag att den hette)  som var avsedd att skydda oss mot inälvsmaskar och andra parasiter i södra Afrika.  Eftersom vi har väldigt få av dessa maskar och parasiter i Norra Europa så  får denna gen för sej att aktivera vårt immunförsvar mot oss SJÄLVA istället.  Detta ger upphov till astma och allergier. När, var, hur eller varför detta sker kan jag däremot inte svara på.  Man tror även att det kan finnas liknande mekanismer bakom diabetes typ 1, medan man tror att juvenil diabetes (barndiabetes)  kan orsakas av urin från sorkar eftersom det finns en stark korrelation mellan sork-år och sådan diabetes.
 
Jag tror också att vispad grädde och gräddtårta har funnits längre än 200 år, däremot tror jag inte det var sockerkaksbotten, eftersom det rena vetemjölet och raffinerade sockret kom rätt sent.   Men det är klart,  - det skulle vara kul att se nåt sånt på en hällristning eller kyrkomålning.  Eller varför inte bildsten.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Tårta på stenåldern?
« Svar #15 skrivet: maj 24, 2009, 03:20 »
I "Historiebok för kakälskare" av Dick Harrison och Eva Helen Ulvros står det att före separatorerna var det svårt att åstadkomma vispgrädde, eftersom det vid skumningen följde med för mycket mjölk i grädden.

Det går faktiskt att ådstadkomma vispgrädde från grädde som inte gått genom en separator. Har själv gjort det många gånger.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Tårta på stenåldern?
« Svar #16 skrivet: maj 25, 2009, 13:23 »
 
Citera
Man tror även att det kan finnas liknande mekanismer bakom diabetes typ 1, medan man tror att juvenil diabetes (barndiabetes)


Det blev nog lite fel här. Juvenil diabetes=diabetes 1. Du menade nog diabetes 2?