Författare Ämne: Spjutspets, härstammning  (läst 3577 gånger)

Utloggad ola

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
Spjutspets, härstammning
« skrivet: oktober 12, 2006, 21:06 »
Hej,

kanske lite off-topic men om man vill veta så måste man söka svar och jag tyckte att detta måste vara bästa platsen för ett bra svar.

I vår familj har vi sedan gamla tider en gammal spjutspets, "björnspjutet".
Jag tycker inte den liknar de spjutspetsar tillhörande björnspjut som jag sett på olika håll så jag tvivlar lite på den funktionen.
Men vad är det då för spjut? Hur gammalt kan det vara? Eventuellt härstammar det nånstans från Dalarna/Helsingland då vår släkt kommer därifrån.
Bilder på spjutspetsen finns i Bildgalleriet användare Ola.
Letade efter ett sätt at klistra in bilderna direkt i meddelandet men det lyckades jag inte med :?
Tacksam för alla kommentarer :)

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Spjutspets, härstammning
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2006, 22:56 »
Är inte det där vad som kallas för knävelspjut? Tvärslån (knäveln) tror jag är till för att hindra spjutet att gå för långt in i djuret vid jakt, så det kan kanske ha använts till just björnjakt.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Spjutspets, härstammning
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2006, 23:37 »
Kollade upp olika stångvapens utveckling i Olle Cederlöfs klassiska "Historiens plogbillar". Här har han en utvecklingslinje från 1600-talets bardisan till 1700-talets s.k. sponton av enklare variant. Denna typ har ett kort blad och en knävel, tvärslå. Spontonen var en typ av pik som användes i Sverige från mitten av 1600-talet och upphörde i armén år 1791. Kanske är det en sådan yngre typ. Ditt exemplat ser dock väldigt klumpig ut.

Utloggad ola

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
Spjutspets, härstammning
« Svar #3 skrivet: oktober 13, 2006, 08:16 »
Det stämmer att spetsen är väldigt grov, inte själva bladet som är mer bearbetat men resten är mkt grov i strukturen.

Ola