Författare Ämne: Geometriska "nötter" i fornlämningsregistreringen  (läst 5270 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Geometriska "nötter" i fornlämningsregistreringen
« skrivet: augusti 29, 2006, 22:08 »
Finns det någon duktig inventerare därute, tillika bra på geometri, som kan reda ut ett frågetecken kring hur man anger gravfält. Jag läser i fornlämningregistret, på ett visst gravfält som har utsträckningen "100x25 m (NV-SÖ-NNÖ-SSV)". Hur är standarden för att ange sådana här ytor? Har för mig att jag på en kurs hörde att man i allmänhet anger måtten och riktningarna på "diagonalerna", men jag får inte ihop det i detta fall.

Har ritat och funderat på exemplet, tre tolkningar är i princip möjliga, häng med nu:
1. En rektangel (rätvinklig förstås) med sidorna 100m resp. 25m, och riktningarna på resp. diagonal är NV-SÖ, resp. NNÖ-SSV?
2. En (snedvinklig) romboid där långsidorna är 100m, kortsidorna 25m och där långsidorna är riktade NV-SÖ medan kortsidorna är riktade NNÖ-SSV?
3. En romboid där diagonalerna har längderna 100m resp. 50m och där diagonalerna är riktade NV-SÖ resp. NNÖ-SSV?

Variant 1 går egentligen inte ihop om man försöker rita upp den, och en rätvinklig rektangel brukar väl normalt bara anges som långsidans sträckning, det räcker ju.
Variant 3 blir en ganska smal figur, alltför spetsig tycker jag. (Och gör en implicit förutsättning att diagonalerna möts på mitten, dvs att det är ett parallellogram.)
2:an är väl den som bäst stämmer överens med det som streckats ut på fornlämningkartan i detta fall, även om det streckade området där mest liknar en böjd bratwurst (med viktproblem) i huvudsak i riktning NV-SÖ.

Men är 2:an rätt tolkning av hur man metodmässigt anger ett utsträckningen av ett gravfält? Finns det andra varianter i tolkningen här som jag förbisett?

/Mats

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Geometriska "nötter" i fornlämningsregistreringen
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2006, 22:35 »
Som jag har lärt mig anger man mått i två väderstreck, när det gäller fornlämningsområden. Kontrollera utbredningen och väderstrecken i FMIS om du har tillgång. Jag tror att gravfältets längsta riktning är NV-SÖ sedan avviker det mot NNÖ-SSV. Personligen anger jag bara två väderstreck efter sunt förnuft.

/Urban

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
Geometriska "nötter" i fornlämningsregistreringen
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2006, 08:52 »
Håller med Urban, måtten är Största Längd x Största Bredd och inom parentes anges riktningen för den längsta sträckan.

Det där med diagonalerna tror jag är fel.

(NV-SÖ - NNÖ-SSV) skulle även kunna tolkas som en osäkerhet (eller överdriven noggranhet) eller att utsträckningen är något oregelbunden.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Geometriska "nötter" i fornlämningsregistreringen
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2006, 09:36 »
Ett gravfält är ju för det mesta en oregelbunden svärm med gravar så ett gravfält är därför oftast mer eller mindre oregelbundet, såvida det inte definierats utifrån senare tiders avgränsade hägnader. Eller finns det exempel på rektangulära gravfält avgränsade av raka och vinkelräta gravhägnader, som är samtida med gravarna? Vad som skulle kunna tolkas som runda gravhägnader har jag dock hört talas om, t.ex. i Såntorp där en mängd flatmarksgravar ligger inne i en domarring (Theliander 2005:211-213) och man då skulle kunna tolka domarringen som en rund gravhägnad som omger ett runt flatmarksgravfält, men detta är ju en något spekulativ tolkning från min sida

"100x25 m (NV-SÖ-NNÖ-SSV)" får mig att tänka mig ett bananformat gravfält. Där "bananens" ena ände är riktad i NV-SÖ och dess andra ände i NNÖ-SSV, men det är hur som helst ett otydligt sätt att uttrycka sig på.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Geometriska "nötter" i fornlämningsregistreringen
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2006, 18:56 »
Tack för alla tips här. Låter vettigt det där med största utsträckningen och dess väderstreck.

Citat från: "Gunnar Creutz"

"100x25 m (NV-SÖ-NNÖ-SSV)" får mig att tänka mig ett bananformat gravfält. Där "bananens" ena ände är riktad i NV-SÖ och dess andra ände i NNÖ-SSV, men det är hur som helst ett otydligt sätt att uttrycka sig på.

Tror du träffat alldeles rätt här, Gunnar. Att döma av fornlämningskartan så är gravfältet just banan-format, var det jag försökte säga med min "korv"-liknelse. Ser ut som att dess norra ända är mer riktad NNÖ-SSV medan dess södra ände mer är riktad NV-SÖ, så det verkar rimligt, antagligen det som inventeraren här försökt säga.

Betr. FMIS har jag inte tillgång till yrkesversionen eftersom jag inte är arkeolog, men jag provar nu den version som ska ut till allmänheten, men där är tyvärr inte fornlämningskartorna med (ännu). Har dock i detta fall kikat på Stockholms Stadsmuseums fornlämningskartor som nog är rätt tillförlitliga.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Geometriska "nötter" i fornlämningsregistreringen
« Svar #5 skrivet: augusti 30, 2006, 20:32 »
Just när jag tyckte att jag begrep principen fick jag syn på ett annat gravfält som förstörde det hela  :cry: - men kanske kan det stämma ändå. Det gäller ett gravfält som angivits som "420x35-90 m (N-NV-S-SÖ)". Det jag reagerade mot här är ordningsföljden för väderstrecken. På fornlämningskartan ser även detta gravfält ut som en stor banan, men vänd åt andra hållet jämfört med ovanstående, dvs. den nordliga tarmen har en NV-SÖ-sträckning medan den sydliga delen pekar mer rakt N-S. Man borde väl då, enligt konsekvensen med föregående ha angett väderstrecken i ordningen N-S-NV-SÖ istället. Annars får man ju för sig att det är någon slags riktningsangivelse för hörnen i en fyrsidig figur av något slag. Verkar inte vara någon exakt vetenskap det här. Det roliga är att de båda gravfälten är registrerade under samma år (1980) och bär samma signaturer, om det nu är själva inventerarna som bär dessa signaturer.

Någon som har någon gissning om dessa väderstreck eller ska vi begrava det här ganska trista ämnet?
/Mats

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
Geometriska "nötter" i fornlämningsregistreringen
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2006, 21:28 »
Citat från: "Mats Hansson"
Betr. FMIS har jag inte tillgång till yrkesversionen eftersom jag inte är arkeolog, men jag provar nu den version som ska ut till allmänheten, men där är tyvärr inte fornlämningskartorna med (ännu). Har dock i detta fall kikat på Stockholms Stadsmuseums fornlämningskartor som nog är rätt tillförlitliga.
/Mats


Det är möjligt att studera ytorna hos gravfält (och andra fornminnen med utsträckning) i hela Sverige genom Skogens Källa ( http://www.skogsstyrelsen.se/minskog/templates/svo_se_vanlig.asp?id=10440 ). När man väl har fått ett lösenord väljer man polygonskikt och "Förhandsgranska på karta". Dock ser man inte RAÄ-numren på kartan.

I Götaland är det förstås bättre med Skogens Pärlor med hänsynsområden, eller Länstyrelsens kartor. De senare bara för Västra Götaland. Jag har skrivit ett tidigare inlägg om detta.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Geometriska "nötter" i fornlämningsregistreringen
« Svar #7 skrivet: augusti 31, 2006, 19:45 »
Tack för tipset om Skogens Källa. Har begärt inloggningsuppgifter där nu, får se om de godkänner mig där, mitt företagsnamn är ju inte precis "skogsaktigt".

Medan gravfält är på tapeten har jag en fråga till: Vad är så att säga minimidefinitionen på ett gravfält enligt inventerarna? Har för mig att det ska vara max 50 meter "glapp" mellan anläggningar exempelvis. Stämmer det? Hur många gravar behövs för att rubricera något som ett gravfält? Står sådant här någonstans eller är det bara muntlig tradition (eller i en pärm på RAÄ)?

Har hittat 4 stensättningar som jag tänkte anmäla, de ligger relativt jämt utspridda inom ett 75x15 meter stort område, avståndet mellan anläggningarna är 19, 21 resp. 34 meter. Är det "stensättningar" eller "gravfält" som gäller som rubrik?

/Mats

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
Geometriska "nötter" i fornlämningsregistreringen
« Svar #8 skrivet: augusti 31, 2006, 22:45 »
Läs Lämningstyplistan - "lista med lämningstyper och antikvarisk praxis"  :wink:

Finns faktiskt inte "i en pärm på RAÄ" utan här: http://www.fmis.raa.se/fmis/html/pdf/lamn3.3.pdf

Definition på Gravfält: Lokal med minst fem förhistoriska gravanläggningar med ett inbördes avstånd av högst 20 meter.

Dina stensättningar är alltså 4 enskilda gravar.

PS Tror f.ö. att inloggning till Skogens källa inte kräver "skogsanknytning", bara att man godkänner deras licenskrav.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Geometriska "nötter" i fornlämningsregistreringen
« Svar #9 skrivet: september 01, 2006, 12:38 »
Tack så mycket för länken, helt suveränt!
Och ja, jag blev godkänd hos Skogens Källa.

/Mats