Författare Ämne: Nye kulturministern  (läst 5125 gånger)

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
Nye kulturministern
« skrivet: oktober 08, 2006, 18:20 »
Vad tror ni om den nye kulturministern? Kommer hon rocka eller floppa? Personligen ser jag en poäng med en nyliberal Timbro-chef som skapar lite oreda i den arkeologiska världen, men det är min åsikt. Kom gärna med er!
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Re: Nye kulturministern
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2006, 20:59 »
Citat från: "bernad_law"
som skapar lite oreda i den arkeologiska världen,

Som jag ser det är det redan en jäkla oreda i den arkeologiska världen, så mer behövs verkligen inte. För det mesta när det blir maktskifte så är det inte det dåliga som försvinner, utan förändringarna slår blint och skapar ofta mer oreda än det var innan.

Med tanke på att SvD:s reporter fick upplysa Cecilia Stegö-Chilò om vilka anvarsområden hon fått på sitt bord för det visste hon inte själv, så verkar hon inte direkt förtroendeingivande. Jag tycker det verkar vara uppenbart att kulturen är den lägst prioriterade frågan för den nya regeringen, men så har det väl alltid varit.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Nye kulturministern
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2006, 08:16 »
Det jag kan tänka mig blir en konsekvens av den nya regeringen (jag tror inte det är så menigsfullt att fokusera helt på den nya kulturministern som person) är att LOU införs rakt av i uppdragsarkeologin. Sedan är ju egentligen alliansen negativt inställd till statliga bolag, men jag tror ändå att RAÄ-UV ombildas till ett. Alterntiven vore att antingen lägga ner det helt eller koppla den verksamheten till SHMM. Vi får se!

Många centerpartister (och en del kommunpolitiker allmänt), med kopplingar till skogsindustrin, lobbar också för att staten ska står för kostnaderna för uppdragsarkeologin. Tveksamt dock om C kan få övriga allianspartier att gå med på ökade statliga uppgifter.

Sedan hoppas jag personligen att utlokaliseringen av RAÄ stoppas. Och att vi slipper statligt påbjudna temaår.

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
Nye kulturministern
« Svar #3 skrivet: oktober 11, 2006, 00:10 »
David, naturligtvis har du rätt i att fokus snarare borde ligga på den nya regeringens politik snarare än ministern som person. I övrigt kan jag intet annat än hålla med i din önskan om ett slut på statliga påbud om temaår...

Gunnar, naturligtvis finns en risk för att det kan bli allt för mycket oreda med en ny regering. Jag tror dock att förändring också kan vara av godo, men som sagt, det är min åsikt.

För förändringar inom den arkeologiska verksamheten tror jag det blir.
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad buriedalive

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
  • Johnny
Nye kulturministern
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2006, 12:09 »
Jahapp...då fick kulturministern till slut hoppa av efter alla hennes förseelser....vem blir ny kulturminister nu?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,909191,00.html
"Here they fight with the dagger, God preserve us all!"
-Master Hans Talhoffer-

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Nye kulturministern
« Svar #5 skrivet: oktober 17, 2006, 08:00 »
Citat från: "buriedalive"
vem blir ny kulturminister nu?


Ja formellt är det ju Lejonkungen som övertagit ansvaret för kulturfrågorna.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
Nye kulturministern
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2006, 19:22 »
Lena Adelsohn Liljeroth (kulturministerkandidat?) konfirmerar att utlokaliseringen av delar av RAÄ kommer genomföras (mot moderaternas vilja), jag har inte sett några andra kommentarer om den frågan än. Återstår väl då att se vad som verkligen utlokaliseras i slutändan. Bra dock att det slutligen blir besked...

Barnkulturåret (och alla tema-år) slopas.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Nye kulturministern
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2006, 19:42 »
I budgetpropositionen står det att RAÄ ska ha utlokaliserat delar av sin verksamhet (140 tjänster) till Gotland till slutet av 2008. Så utlokaliseringen blir av. Utan några tillskott för att täcka de ökade kostnaderna.

Se hur det har gått för Konsumentverket http://www.n24.se/dynamiskt/sverige/did_13865005.asp

Upphandlingen av de nya lokalererna är genomförd och kvadratmeterhyran blev densamma som den nuvarande i Stockholm. Det får väl bli som utredaren (RIP) föreslog - lägre löner för de nyanställda får kompensera höjda kostnader.

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
Nye kulturministern
« Svar #8 skrivet: oktober 24, 2006, 11:47 »
Så blev det Lena Adelsohn Liljeroth. Erfaren kulturpolitiker, okontroversiell?

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Nye kulturministern
« Svar #9 skrivet: oktober 24, 2006, 15:48 »
Ja, hon är nog att betrakta som okontroversiell. Hon har jobbat med kulturfrågor länge och suttit i riksdagens kulturutskott.

Positivt för oss på RAÄ är att hon är starkt emot utlokaliseringen av halva myndigheten till Gotland. Om sedan regeringen ändrar det beslutet är ju dock inte alls säkert.