Författare Ämne: Läsa till hösten?  (läst 10832 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Läsa till hösten?
« skrivet: april 09, 2004, 10:31 »
I skrivandet stund är det under en vecka kvar tills ansökan inför hösten ska vara inne. Vad tänker ni söka/vad har ni sökt? Själv väljer jag mellan historisk geografi, landskapsarkeologi, GIS, Kulturmiljövård, Osteologi och historia. Alla förutom GIS-kursen på Stockholms universitet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad raunas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
    • http://www.blixtarna.com/nils
Läsa till hösten?
« Svar #1 skrivet: april 09, 2004, 14:42 »
Jag kommer att söka mig till Turismprogramet i Kalmar och läsa Turismvetenskap, Kulturgeografi och Företagsekonomi under tre år framöver. Det i kombination med mina 80 poäng arkeologi ger förhoppningsvis en ganska bred bas att stå på när man senare ska ut i arbetslivet.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Läsa till hösten?
« Svar #2 skrivet: april 09, 2004, 14:50 »
Låter ju helt klart intressant, en tvärvetenskaplig bas ska vara bra har jag hört. :) Själv ska jag ta en magister i arkeologi med inriktning på Kulturmiljövård och GIS.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Morgaine

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
läsa till hösten..
« Svar #3 skrivet: april 12, 2004, 16:41 »
Sitter just nu med utbildningskatalogerna och är i valet och kvalet...
Har läst 80 p allmän arkeologi, 40 p antiken, och 20 p religionshistoria, och snart 40 p laborativ arkeologi. Vacklar mellan socialantropologi och att fortsätta med antiken.
Har haft ett hektiskt år på labbet, och orkar nog inte med några mer större uppsatser.
Kanske är någon som har ett tips om vad som skulle kunna vara lämpligt för mig att fortsätta mina stuider med?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Läsa till hösten?
« Svar #4 skrivet: april 12, 2004, 22:47 »
Jo, AFL var en pärs.  8) Det är ju alltid nyttigt att ha läst statistik och pedagogik som komplement. Annars kan jag rekomendera Jazz, rock och pop 5 poäng som kvällskurs.  :D

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Morgaine

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
läsa till hösten
« Svar #5 skrivet: april 13, 2004, 10:34 »
He he, ja man kanske skulle försöka vidga sina musikaliska vyer också;)
Men jazz?  :evil:

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Läsa till hösten?
« Svar #6 skrivet: april 13, 2004, 10:57 »
Blues och Jazz är grunden till all pop, rock, metal osv. Alltid intressant att lära sig grunderna. Man måste känna sin historia för att förstå sin samtid. Nu glider jag från ämnet, så jag låter bli att fortsätta. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Läsa till hösten?
« Svar #7 skrivet: april 13, 2004, 21:51 »
Själv har jag ångest om jag skall läsa överhuvudtaget till hösten. Har dock sökt osteologi och medeltidsarkeologi. Frågan är dock vad man har mest nytta utav egentligen. Jag finner medeltid ganska dödtrist, men många söker folk som läst medeltidsarkeologi när dom söker folk till grävningar. Men ben är ju så mycket mycket roligare.

Utloggad Maria

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Läsa till hösten?
« Svar #8 skrivet: april 13, 2004, 23:26 »
Ojdå, flera som har sökt osteologin. Jag har också gjort det, samt sökt till Kultur, samhälle och historia-programmet i Södertörn. Det verkar vara ett ganska bra komplement till arkeologin och det tredje året kan man ta några mindre arkeologikurser.

Länk:
http://utbdb.sh.se/utbkat/Program.asp?programkod=HKSHM&termin=

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Läsa till hösten?
« Svar #9 skrivet: april 15, 2004, 16:59 »
Citat från: "Maria"
Jag har också gjort det, samt sökt till Kultur, samhälle och historia-programmet  


Har nosat lite på det programmet också. Hade gärna läst det om jag vetat att det funnits innan min akademiska karriär började. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Amazonia

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Kalmar
« Svar #10 skrivet: april 19, 2004, 15:25 »
Citat från: "raunas"
Jag kommer att söka mig till Turismprogramet i Kalmar och läsa Turismvetenskap, Kulturgeografi och Företagsekonomi under tre år framöver.

Har själv läst en termin i Kalmar på Kulturarv o samhällsanalys. Än så länge är de inte "så varma i kläderna" där nere det kan naturligtvis ha blivit bättre men för 2 år sen när jag gick där var det mer som gymnasiet än universitet/högskola. Ett litet tips bara! //Amazonia

Utloggad raunas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
    • http://www.blixtarna.com/nils
Re: Kalmar
« Svar #11 skrivet: april 19, 2004, 17:30 »
Citat från: "Amazonia"

Har själv läst en termin i Kalmar på Kulturarv o samhällsanalys. Än så länge är de inte "så varma i kläderna" där nere det kan naturligtvis ha blivit bättre men för 2 år sen när jag gick där var det mer som gymnasiet än universitet/högskola. Ett litet tips bara! //Amazonia


Jag kommer att läsa på Turismprogramet, vilket är inne på sitt 26 år nu, så det programmet i sig är väl inkört. Turismprogramet går för övrigt på BBS där forskning bedrivs aktivt inom bla turism och upplevelser vilket bäddar för en del i en bra utbildningskvalitét.

Utloggad Mandis

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Läsa till hösten?
« Svar #12 skrivet: juli 26, 2005, 15:02 »
Jag har kommit in på Egyptologi B i Uppsala

Utloggad MeaCulpa

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
    • http://www.miaculpa.com
Läsa till hösten?
« Svar #13 skrivet: juli 26, 2005, 16:47 »
Jeg skal fullføre mastergradsavhandlingen min i historie dette semesteret. Har opptak på to realhistorieemner på mastergradsnivå også, for moro skyld.

Utloggad eyðimørk

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.oxenby.se/emma
Läsa till hösten?
« Svar #14 skrivet: juli 27, 2005, 03:05 »
Jaha, då var et en ny höst:

Antik grekiska (20 p). Hoppas även på att komma in på Etruskologi (10p), där jag har reservplats #8.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Läsa till hösten?
« Svar #15 skrivet: augusti 02, 2005, 10:42 »
Jag är i valet och kvalet mellan att läsa pedagogik och Kulturgeografi C (båda på SU). Idag lutar det mot pedagogik (har intalat mig själv att det kan vara nyttigt oavsett vad man gör i framtiden) men jag hinner säkert ändra mig.  :roll:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Läsa till hösten?
« Svar #16 skrivet: augusti 03, 2005, 00:08 »
Som det ser ut just nu blir det Curatorutbildningen 20p vid SU.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gardenia

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Läsa till hösten?
« Svar #17 skrivet: augusti 20, 2005, 15:33 »
Nu känns det liiite sent å ångra sig så nu får det bli vad det blev (usch vad jag är velig!), mina sista 20 poäng innan examen kommer att bli Kulturvetarlinjens "praktiktermin". Det blir säkert bra, synd bara att kursen startar så sent. Man är ju i behov av studiemedlet å det snaraste...

Utloggad Malinca

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Läsa till hösten?
« Svar #18 skrivet: augusti 21, 2005, 00:51 »
Själv ska jag läsa mitt sista år på högskola :-) Äntligen.
Det blir Arkeologi CD i ett år framåt.