Författare Ämne: Digitala läromedel och faktaproblemet  (läst 3898 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Digitala läromedel och faktaproblemet
« skrivet: augusti 18, 2006, 09:55 »
Håller på att uppdatera länkar till vår hemsida på Fotevikens museum. Blev då något bekymrad över Internet som skolläromedel med tanke på allt "seriöst" som den nya generationen kan finna här med skolans välsignelse och bristande medel till läroböcker. ”Länkskafferiet”, på vars första sida man överst finner de imponerande orden ”Myndigheten för skolutveckling” (vilka också verkar ansvara för sidan) http://lankskafferiet.skolutveckling.se/sidor/0_11.html var givetvis nödvändigt att kolla av. Under "Historia" och ”Nordisk forntid och vikingatid” hittade jag en site med rubriken ”Vikingarnas historia” och med hjälptexten ”Lättläst och roligt om vikingarnas historia. Här får du också veta mer om vikingarnas vardagsliv, deras tro och deras strider. Kända asagudaroch kända vikingar beskrivs. Vill du ha ännu mer material finns bok-, film- och länktips på webbsidan.”
http://www.commersen.se/ungafakta/ under knappen "Vikingar".

Lät bra men jag måste nog erkänna att jag blev något förvånad över denna otroligt faktarika vikingasite. Upplägget jättetrevligt med kul bilder men texterna! Nedan har jag valt några citat av mängder med intressanta och tankeväckande texter:

Under 400-500-talen efter Kristus började man samla sig i byar som styrdes av en enda hövding, ofta en krigsherre som blivit bofast.”

”När man tänker sig vikingen som en blodtörstig krigare med svärd och sköld, handlar det alltså om vanliga lantbrukare. Om din pappa är bonde kan du ju tänka dig hur han skulle lösa problem på vikingavis – om traktorn går sönder ger han sig ut med grannarna och plundrar London, så kan han köpa en ny.”

”Många forskare menar att de helt enkelt drog upp skeppen på land och bar dem mellan olika vattendrag. Man stack årorna tvärs igenom århålen i skrovet, och fick på så sätt stora ”handtag” på skeppet.”

”Ruserna erövrade flera stora städer, men förvånansvärd lätthet. Ingen väntade ju sig att en hel flotta krigsskepp skulle komma vandrande över land, vilket ju hände ibland.”

”Man åt mest kött som kokats eller stekts på spett. Ibland serverades köttet rått, och man värmde det genom att lägga det innanför skjortan en stund.”


Läs själva och begrunda. Siten är stor med mycket fakta.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Digitala läromedel och faktaproblemet
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2006, 13:33 »
Uttalanden som:

"Alla webbplatser som beskrivs i databasen är granskade och utvalda för att vara till hjälp i skolarbetet."
( http://lankskafferiet.skolutveckling.se/information/om_lankskafferiet.html ) ger ju intrycket av att länkarna är kvalitetsäkrare på något sätt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Digitala läromedel och faktaproblemet
« Svar #2 skrivet: september 03, 2006, 21:50 »
Länkskafferiet håller på att ses över  så vitt jag har förstått. Men det är ett gäng lärare som står för "faktagranskningen" och det här fallet är det inte nödvändigtvis bättre än vilken intresserad svensson som helst.

Myndigheten för skolutveckling håller f ö på med ett långsiktigt projekt för ihopkoppling av sina pedagogiska söktjänster, däribland Museifönstret som metamärks av informationsägarna själva (däribland herr Lagman ;)

/Henrik

Utloggad blueswede

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
Digitala läromedel och faktaproblemet
« Svar #3 skrivet: september 15, 2006, 18:01 »
Hantering av nätet för information är ett fascinerande ämne som jag ständigt diskuterar med mina studenter. Brukar påpeka att det verkar svårt att visa att Wikipedia skulle vara sämre än Encyclopedia Britannica.
Nätet öppnar helt enkelt världar av information, men tvingar dig att vara ständigt källkritisk, i stället för att avfärda all källkritik med att "en lärd professor har gjort detta så det är garanterat sant".
Nätet tvingar alltså i bästa fall fram ett kritiskt tänkande. Vi kan också vara säkra på att utbudet av information dubblas i takt med Moore's lag, så det är bara att försöka hantera detta bekymmer.
I grunden ser jag processen som djupt demokratisk. Att hålla medborgare systematiskt felunderrättade genom vinklade läromedel eller dylikt blir omöjligt.
Tror att de flesta "granskningsprocesser" har ett grundläggande problem dessutom. De vuxna verkar fortsätta att utgå från att nätet är statiskt och kan katalogiseras, en rent skrattretande tanke.