Författare Ämne: Mystisk jättecirkel  (läst 12390 gånger)

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Mystisk jättecirkel
« skrivet: september 19, 2006, 10:13 »
Här är en liten modern arkeologisk gåta som någon kanske någon vet något om.
På årstafältet finns en stor (380 meter i diameter, ca 10 meter bred) ringformad lämning som syns tydligt i flyg- och satelitfotografier (t.ex. på Eniro http://kartor.eniro.se/ och Google Earth). Cirkeln är så stor att man på marken måste vara medveten om den för att upptäcka den.
Ringen består bara av en vegetationsskillnad, ingen skillnad i jordmån, jordart, höjdförhållanden eller liknande har kunnat upptäckas. Busk- och trädvegetationen i ringen är enformig och består av svartpoppel, måbär och slånbär. Växterna verkar till övervägande del inte vara planterade utan har vuxit upp villt och spritt sig med rotskott. Åldern på växterna är ca 20-30 år.
Ringen är uppenbarligen en konstruktion som är yngre än 40 år. På flygfoton från 60-talet syns inga spår av den i flygfoton. Den är äldre än dagvattenanläggningen på årstafältet som anlades på 90-talet och som avbryter cirkeln. Där cirkeln möter diket i vilken ån löper över årstafältet finns ett betongfundament som troligtvis anlagts med en vattenreglerande funktion. En av fältets promenadvägar följer cirkelns utkant en bit vid cirkelns södra del.
Vad är denna cirkel en lämning av? Min nuvarande hypotes är att det är spår efter någon slaggs parkanläggning från 70-talet eller det tidiga 80-talet, men det kan ju lika gärna vara något helt annat. Har betongfundamentet i ån något med anläggningen att göra? Någon som kan hjälpa mig att lösa detta moderna mysterium?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Mystisk jättecirkel
« Svar #1 skrivet: september 19, 2006, 18:17 »
Kan du ange dess position i Google Earth?

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
Mystisk jättecirkel
« Svar #2 skrivet: september 19, 2006, 18:24 »
Direktlänk till flygbild i Eniro (det är väl den du menar, Heimdahl?). Har ingen aning vad det kan vara ?

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
Mystisk jättecirkel
« Svar #3 skrivet: september 19, 2006, 22:17 »
Slår man om till "Karta" så står det att området heter Årsta sportfält. Kollar man upp sportfältets historia närmare kanske man kan få reda på mera.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Mystisk jättecirkel
« Svar #4 skrivet: september 19, 2006, 22:25 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
Mystisk jättecirkel
« Svar #5 skrivet: september 19, 2006, 22:54 »
Stadsmuseet (Magnus Källström) gjorde 1998 en undersökning av Göta landsväg som går i området. Rapporten nämner inget om "jättecirkeln", men omnämner ledningsarbeten S om stenvalvsbron år 1979 och -82, skulle kunna stämma med dina spekulationer om parkanläggning vid den tiden...

Sportfältet verkar vara beläget i den södra delen av cirkeln, vilken verkar vara mer underhållen än den norra delen, vilken ger ett mer vildvuxet intryck.

N om "jättecirkeln" ligger f ö Årstalänken som väl också är en sorts fornlämning - "ruinmotorväg" (nytt sakord kanske)  :wink:

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Mystisk jättecirkel
« Svar #6 skrivet: september 20, 2006, 08:47 »
Kul att så många nappade och svarar på detta! Tack också för korrekta direktlänken till Eniro.
Koordinaterna i Google Earth är N: 59 17 27  E: 18 02 44. Den syns tydligast på en höjd mellan 1000-10 000 fot.
Att området är ett sportfält känner jag till, jag bor ett par hundra meter därifrån. Där utövas regelbundet bl.a. så exotiska och vitt skiljda sporter som cricket, skärmflygning och rugby. Cirkeln har så vitt jag kunnat utröna inget med sportfältet att göra, annat än att den ligger i samma område. Det är riktigt att sportfältet är underhållet, och att cirkeln är vildvuxen sedan ett par decennier. Själva årstafältet består av ängsytor som röjs med jämna mellanrum (1-0,5 ggr/år antar jag). Ytan som utgör själva cirkeln utsätts uppenbarligen inte för denna behandling.
Ett tag funderade jag på om det kunde vara en anläggning som hade med den nedlagda slakthusbanan (som gick mellan slakthusområdet vid globen och Årsta partihallar), men den banan gick en bra bit norr om området. Och inga spår efter syllar eller liknande finns i cirkeln.
Jag antar att man skulle kunna lösa denna gåta genom att ta sig till stadsbyggnadskontoret och leta igenom gamla planer (eller kanske bara prata med någon där), men jag tänkte att det är trevligare att göra det till ett fall för forumet.
Den gamla årstalänken är förövrigt ett väldigt trevligt fornminne från nyaret tid. Det är en märklig känsla att promenera på den. Lite som Mad Max, eller som hämtat ur det gamla trevliga rollspelet Mutant.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Mystisk jättecirkel
« Svar #7 skrivet: september 20, 2006, 21:05 »
Prova att kontakta Enskede Årsta hembygdförening, de har en hemsida http://hembygdsforening.enskede.nu  Eftersom detta ändå borde ha skett i mannaminne har jag svårt att tänka mig att det inte skulle finnas folk där som kommer ihåg något sådant stort cirkulärt. Annars kanske du kan skicka in en fråga till Dagens Nyheter, Martin Stugart där brukar ju ta upp sådant här.

/Mats

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Mystisk jättecirkel
« Svar #8 skrivet: september 22, 2006, 08:27 »
Jo, visst finns det självklara ställen, som hembyggdsföreningen, stadsbyggnadskontoret, DN:s stadshistoriska spalt mm att vända sig till i frågan. Jag tvivlar inte en sekund på att den skulle lösas rätt snabbt om jag verkligen engagerade mig. Kanske gör jag så en dag. Problemet är väll snarare att jag ser detta som ett kul kuriosum som jag kan roa mig med att spekulera och klura lite kring, och i nuläget väntar jag gärna med att konsultera potentiella "facit" eftersom vardagsmystiken i sig roar mig. Om jag får reda på vad det är så lovar jag att skriva om det här. Om någon finner svaret före mig, eller har en alternativ hypotes så vore det kul om den berättade det här.

Utloggad Widsith

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
Mystisk jättecirkel
« Svar #9 skrivet: december 11, 2006, 11:54 »
Något nytt angående cirkeln?
Jag läste mig till på nätet att man försökt bebygga Årstafältet men att de besvärliga grundförhållandena hittills har omöjliggjort detta. Den s k Götavägen, en landsväg mot Östergötland, går igenom cirkeln, liksom ett vattendrag.
Det är väl aldrig en Trelleborg?

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Mystisk jättecirkel
« Svar #10 skrivet: december 11, 2006, 12:55 »
Nej, inget nytt för tillfället. Men kul att fler än jag funderar lite på detta.
Jo, det är svårigheter att bygga på årtsafältet eftersom man där har väldiga jorddjup (över 20 meter lera mm).
Jag tror inte att det är en trelleborg. Inte för att jag vet något om trelleborgar, men nog kan väll de flesta av dessa anses som byggda före 1960-talet, vilket är ringens maximala ålder?

Utloggad Henke

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Mystisk jättecirkel
« Svar #11 skrivet: december 13, 2006, 11:56 »
Hade bestämt för mig att jag kände igen detta!
För något år sedan såg jag cirkeln på Google Earth och kunde inte släppa det utan att ta reda på vad det var. Hittade då en kort notis i en tidning som gav besked, och efter mycket sökande hittade jag den igen:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1467&a=379699&viewAll=true

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Mystisk jättecirkel
« Svar #12 skrivet: december 13, 2006, 13:07 »
Ah! Tack!
Kul att dateringen var rätt. Ett icke fullbordat motionsspår från 70-talet! Förklaringen känns mycket rimlig och tillfredställande.

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Mystisk jättecirkel
« Svar #13 skrivet: december 08, 2009, 21:40 »
Jag hittaden till slut i eniros flygfoto.
Ja det är en rejäl cirkel men träden måste väl vara planterade i cirkel ? Intressant hur som helst.