Författare Ämne: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).  (läst 3859 gånger)

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).
« skrivet: oktober 14, 2009, 03:56 »

Jag såg en gång i en bok ett fantastiskt föremål som var byggt i kanske något mässingsliknande gods och föremålet var tekniskt utvecklat och avancerat. Det kan nog liknas vid ett mekaniskt urverk men är nog okänt vad det använts till. Föremålet innehöll gammal jord. Vill minnas att föremålet skulle vara 5000 år gammalt.

Jag har inte hittat någon liknande bok och minns ej vem som gjort boken. Det kanske var någon sensationslysten och lögnaktig flum-bok för jag inte trodde mina ögon.

Känner du igen eller vet något om föremålet så skriv gärna !


Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2009, 08:26 »
Jag tycker att det låter som Antikytheramekanismen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism

//Henrik

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2009, 13:37 »
Tack för tipset.
Detta var intressant men jag far efter ett annat föremål som var hisnande avancerat och eftersom det föremålet inte väckt den största uppmärksamheten av sensationella arkeologiska fynd så får man nog avfärda boken, som visade det, som en lögn & förbannad dikt-bok.
Boken innehåller nog ett arton - nittonhundra-tals föremål som några skojare försökt profitera på genom lögnens väg.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).
« Svar #3 skrivet: december 21, 2009, 19:12 »
Jag är inte så säker på det; tänk bara på Bagdadbatteriet. Frågan är bara hur den etablerade historikerkåren och arkeologerna skulle ställa sig till ett sånt spekulativt fynd. Skulle man försöka tiga ihjäl upptäckaren eller rent av misskreditera honom? Tänker på den tyska egyptolog som hittade rester av nikotin och kokain på en egyptisk mumie. Hon blev t.o.m. mordhotad. En arkeolog som i Sydamerika gjort dateringar på mänskliga kvarlevor som visar på 300.000 år, istället för förmodade 20. eller 30.000 har inte haft något arbete sen dess....

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).
« Svar #4 skrivet: december 21, 2009, 20:02 »

Jag har "snuddat" några gånger vid Bagdadbatteriet och det kan ha varit nämnt i boken jag far efter. Minns ej för jag tittade i boken 1990.

Nikotin och kokain ? Jaha det kan väl vara äldre än man tror för det "växte" väl på jorden då också.

Angående att vissa saker ska mörkas så kan man fundera på varför. Då en överhet har vinnlagt sig om vissa saker för att deras ära och forsknings-plan ska gå i lås, så tillåts ingen underhet att komma med revolutionerande sanningar. "Vi" tycks lika hopplöst primitiva som förr då den som påstod att jorden var rund nästan ådrog sig döds-straff.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).
« Svar #5 skrivet: december 21, 2009, 20:25 »
Jo, visst växte det, i Sydamerika. Det skulle alltså betyda av man seglade över Atlanten flera tusen år före Columbus....

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).
« Svar #6 skrivet: december 21, 2009, 21:15 »

Ja där ser man. Du kanske vet att det kom från sydamerika och kan peka på att Amerika var upptäckt i o-tid, men vi kanske inte ska tala om sådant för mycket så att vi tilldrar oss ut-kastning från forumet. Bäst att hålla sig på mattan.

(Ironin och skämtet framgår förhoppningsvis i mitt meddelande).

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).
« Svar #7 skrivet: december 21, 2009, 21:38 »
Låt oss inte glömma vår vän Ockham med rakkniven: en vanlig anledning till att folk har svårt att få en viss typ av jobb är att de helt enkelt inte är kvalificerade. Jag skulle t.ex. bli väldigt förvånad om Bob G Lind blev anställd som informatör på Riksantikvarieämbetet, och det är inte för att jag tror att han har rätt i sina teorier.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).
« Svar #8 skrivet: december 22, 2009, 10:01 »
Ja, det är väl en sanning med modifikation. Tycker att det vimlar av inkompetenta idioter på de flesta institutioner och företag, sen kan de vara hur välutbildade och verserade som helst. Bob G. Lind förresten, är det han som "guidar" vid Ale stenar? Måste kolla upp Ockhams rakkniv också; även solen har som bekant sina fläckar. :)