Författare Ämne: Intresseförfrågan  (läst 3384 gånger)

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Intresseförfrågan
« skrivet: september 03, 2006, 16:50 »
Det här är en liten trevare som har som syfte att undersöka vilka möjligheter det finns att skaffa föreläsare till en forntidsförening.

Föreningen i fråga finns inte än men är under diskussion. I diskussionen finns ett inlägg om olika aktiviteter som skulle kunna anordnas och en populär efterfrågad aktivitet är just föreläsningar eller föredrag angående historia, arkeologi, kulturhistoria etc. Den tänkta föreningen skulle ta upp forntiden från stenålder till järnålder och kanske nosa lite på tidig vikingatid men det är tänkt att intresset ska sluta vid vikingatid eftersom det finns tillräckligt med vikingaföreningar.

Frågan är:
1. hur stort intresse finns det att hålla i en föreläsning/föredrag?
Det spelar egentligen ingen roll vilken nivå man ligger på, allt mellan student till veteran är intressant.

2. Vilka områden finns det att välja mellan hos er här på forumet?
Dvs, vilka områden representeras av forumsmedlemmarna.

3. Hur stort är det ekonomiska intresset i att hålla i en dylik 'aktivitet'?
Dvs, var lägger ni er på ersättningsskalan och skulle någon kunna ställa upp kostnadsfritt eller mot mat o logi / reseersättning.

4. Vilka resurser finns på detta forum för att hålla i kurser i olika ämnen som t.ex. forntida matlagning, sömnad, redskapstillverkning, byggnation osv.

Den tänkta föreningen kommer att bli ideell och troligtvis inte ha någon större kassa att gräva ur vilket gör kostnadsfrågan ganska intressant. Som sagt, detta är bara en undersökande trevare. Jag vill helt enkelt se vilka möjligheter som kan finnas om denna förening drar igång. Vi har funderingar på att hålla åtminstone månatliga föreläsningar o kurser åtminstone under den intensiva sommarsässongen (kanske t.o.m. veckovis under den mest aktiva delen av sommaren) men även under de mörkare årstiderna förutsatt att vi har möjlighet att hålla med lokaler under hela året.

Vad säger ni?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Intresseförfrågan
« Svar #1 skrivet: september 04, 2006, 07:54 »
Många yrkesverksamma arkeologer tycker att det är en rolig och berikande arbetsuppgift att åka ut till olika föreningar och prata. Sedan kan man även påpeka att det är en självklar del (för universitet/högskolor finns den 3:e paragrafen och för museer är publik verksamhet en självklarhet). I praktiken blir det lite klurigare. Jag kan bara utgå ifrån mig själv och mina erfarenheter:

1. jobbar man med ett stort projekt och har möjligheten att formulera föreläsningen som en del av avrapporteringsarbetet så brukar det inte vara några problem att genomföra det till en mycket ringa, eller tom ingen, kostnad för föreningen.

2. annars får man vara redo att hosta upp en slant, min erfarenhet är att man får räkna med i storleksordningen 500-1000 kr per föreläsningstimme + resa och ev övernattning (mycket beroende på hur efterfrågad, populär och erfaren föreläsaren är). Ett tips är att försöka samordna det hela med ett studieförbund för att få viss ersättning den vägen.

3. ju närmare någon befinner sig geografiskt ju lättare brukar det vara att få vederbörande att ställa upp. Speciellt om dessa har familj...

4. föredrag blir billigare ju mindre förberedelsetid som behövs.... Dvs försök luska i vad de arkeologer som befinner sig i din region håller för föredrag på olika håll och om de verkar intressanta så be vederbörande hålla en repris för er. Då bör förelsarens krav på ersättning minska.

Kanske blev du klokare av svaret.

edit: min punktordning stämmer inte överrens med din lista på frågor.... men helt oförståeligt var visst inte mitt svar såg jag nu när jag kikar tillbaka på det.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Intresseförfrågan
« Svar #2 skrivet: september 04, 2006, 15:30 »
Kul initiativ! Jag svarar för vad som gäller mig personligen.
1. Jag gillar att hålla föredrag, både populära och akademiska. Jag ställer i princip alltid upp om tidpunkt och plats passar mig.
2. Jag brukar t.ex. föreläsa om: Odlingshistoria (innefattande t.ex. matrestsarkeologi, trädgårdshistoria, miljöarkeologi, import av kryddor mm), Kvartärgeologi (ex. istiden, spår efter tidigare värmeperioder, vegetationshistoria, naturhistoria, vad är kulturlager? mm), Arkeologi och naturvetenskap mm.
3. Det beror på. Om jag inte behöver resa långt och sova över och föreningen är liten och ideell kan jag ibland tänka mig att göra det gratis. Större föreningar, stiftelser, o.s.v. så tar jag ca 1000-2000 kr för, beroende på hur mycket tid jag behöver avsätta och vad man i övrigt lockar med (intressanta deltagare, mat, fest, intressant exkursion etc.)
4. Här har jag inget att komma med.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Intresseförfrågan
« Svar #3 skrivet: september 04, 2006, 18:58 »
Det var nyttig information, tackar ödmjukast för detta. Det verkar ju inte vara ett helt hopplöst att få tag i kunnigt folk verkar det som, förutsättningarna verkar till och med bättre än jag hade trott :D
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett