Författare Ämne: Konservatorutbildning  (läst 10702 gånger)

Utloggad gramarye

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
Konservatorutbildning
« skrivet: augusti 31, 2006, 02:46 »
Jag har funderat på det där med att bli konservator, och jag skulle jättegärna vilja inrikta mig på det. Konservatorprogrammet i Göteborg finns ju men jag tror inte att jag har en särskilt stor chans att komma in där med tanke på kraven och det fåtalet personer som kommer in varje år. Därför funderar jag på lite omvägar, vilka högskolor/universitet kurser finns det som har kurser som utbildar i bevaring och förebyggande av, föredragsvis, arkeologiskt material?

Tack på förhand.
You should be glad I'm not a Viking. You would have been ravaged and plundered by now.

Utloggad Nyxx

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Konservatorutbildning
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2006, 10:17 »
Hej Gramarye!
jag läser själv 4e året på konservatorutbildningen i GBG.
Förutom kons.utbildningen i GBG kan du utbilda dig i exempelvis Danmark eller Norge (tar in ännu mindre elever än i GBG). Mycket annat än så finns inte här i Norden...
Då konservering är ett mycket smalt yrke är konkurrensen om arbete ganska så stor, därför skall de vara beredd att flytta när du blir färdig med din utbildning, tänk på det! Vidare för detta med sig att det finns få 'andra vägar' att gå för att bli konservator annat än minimalt 3-år av universitetsstudier. Tycker därför att du, om du verkligen vill bli konservator, borde försöka komma in ändå. Ge inte upp hoppet innan du ens försöker!

Utloggad gramarye

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
Konservatorutbildning
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2006, 13:14 »
Men varför finns det inte mer utbildningar för sånt, alla babblar ju hela tiden om att det är framtiden för arkeologer. Det finns ju ingen som tar hand om allt som alla dessa arkeologer har grävt upp och kommer att gräva upp. :roll:

Nä jag tänker förstås inte ge upp bara sådär, men jag har varit nyfiken på om det funnits någon omväg om man säger så, om man kunde kombinera kurser så att man får en likvärdig examen. Är det fem personer av femton som de tar in per högskoleprov i GBG? Eller hur många är det som börjar varje år?

Alltså studietid har jag redan räknat med, och att flytta likaså. Håller på att utbildar mig till arkeolog/arbetslös just nu, så jag har inte haft några planer på att stanna på ett ställe alls.
You should be glad I'm not a Viking. You would have been ravaged and plundered by now.

Utloggad Nyxx

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Konservatorutbildning
« Svar #3 skrivet: september 01, 2006, 09:51 »
Nåja, kulturvård står väl inte högst upp på investeringslistan idag. Långt ifrån alla museer har en anställt konservator; det är snarare så att kontinuerliga nedskärningar petar bort just 'kulturvårdare' i första hand. Och visst, detta är ett jätteproblem...

Vad gäller antagningen i GBG så har antalet sökanden stadigt minskat under de senaste åren. För att vända trenden sänkte man därflr antagningskraven för 2 år sedan. Numera räcker det om du läst kemi A, har dokumenterat hantverkserfarenhet och klarar dig igenom antagningsproven. De sistnämnda går i princip ut på att se om sökanden har tillräckligt med intresse och har känsla för färg och form, vilket ju är viktig i själva yrket. Det är alltså inte så svårt som det låter. Kravminskningen har fungerat och nu är man uppe i 40-50 sökanden igen, för de 15 platser som årligen tillhandahålls.

Tror att det blir svårt för en nyutexaminerad kulturvårdare (som gått alternativa vägar), att konkurrera med konservatorer som gått specialutbildningen. Om du i första hand vill jobba med kultur och inte så mycket med själva föremålen, skulle du istället kunna fundera på att utbilda dig inom ämnet museilogi. Är dock mycket mera teoretiskt än konservatorutbildningen. Det går ju mera ut på att exempelvis dokumentera och ställa ut, men även det kan vara mycket intressant!

Utloggad gramarye

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
Konservatorutbildning
« Svar #4 skrivet: september 01, 2006, 14:37 »
Och dokumenterad hantverkserfarenhet innnebär att man måste ha jobbat med något sånt innan?  :(
You should be glad I'm not a Viking. You would have been ravaged and plundered by now.

Utloggad Nyxx

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Konservatorutbildning
« Svar #5 skrivet: september 02, 2006, 11:57 »
Ja, antingen dokumenterat praktiskt arbete eller så räcker det med praktisk utbildning. Det skall inte nödvändigtvis vara relaterat till konservering o d det är ju bara ett bevis på att du är någorlunda praktisk lagd, har estetisk sinne osv. Ja du... man får inget gratis här i livet.

Utloggad gramarye

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
Konservatorutbildning
« Svar #6 skrivet: september 02, 2006, 12:37 »
Även om inte praktiskt arbete skulle krävas så skulle det inte vara gratis =P
You should be glad I'm not a Viking. You would have been ravaged and plundered by now.

Utloggad Lina

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Konservatorutbildning
« Svar #7 skrivet: november 28, 2006, 13:07 »
Citat från: "Nyxx"
Nåja, kulturvård står väl inte högst upp på investeringslistan idag. Långt ifrån alla museer har en anställt konservator; det är snarare så att kontinuerliga nedskärningar petar bort just 'kulturvårdare' i första hand. Och visst, detta är ett jätteproblem...

Vad gäller antagningen i GBG så har antalet sökanden stadigt minskat under de senaste åren. För att vända trenden sänkte man därflr antagningskraven för 2 år sedan. Numera räcker det om du läst kemi A, har dokumenterat hantverkserfarenhet och klarar dig igenom antagningsproven. De sistnämnda går i princip ut på att se om sökanden har tillräckligt med intresse och har känsla för färg och form, vilket ju är viktig i själva yrket. Det är alltså inte så svårt som det låter. Kravminskningen har fungerat och nu är man uppe i 40-50 sökanden igen, för de 15 platser som årligen tillhandahålls.

Tror att det blir svårt för en nyutexaminerad kulturvårdare (som gått alternativa vägar), att konkurrera med konservatorer som gått specialutbildningen. Om du i första hand vill jobba med kultur och inte så mycket med själva föremålen, skulle du istället kunna fundera på att utbilda dig inom ämnet museilogi. Är dock mycket mera teoretiskt än konservatorutbildningen. Det går ju mera ut på att exempelvis dokumentera och ställa ut, men även det kan vara mycket intressant!


Är det gymnasie-kemi A man behöver och vet du hur/var man skulle kunna läsa till det ? Jag har inte matte B, borde man läsa till det också?
Hade varit guld att få svar om någon vet...!

Utloggad Nyxx

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Konservatorutbildning
« Svar #8 skrivet: november 28, 2006, 18:09 »
Hej!

Kul att du är intresserad i konservatorprogrammet (det är ju ett väldigt roligt yrke)! Du kan läsa kemi A på Komvux (Lernia, eller hur det nu heter...). Du behöver inte matte B, även om det underlättar för kemilektionerna... Tar gärna kontakt med konservatorprogrammets personal (exempelvis med Charlotta Hanner-Nordstrand) de svarar gärna på dina frågor!

Hälsar

Utloggad Lina

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Konservatorutbildning
« Svar #9 skrivet: november 28, 2006, 19:39 »
Ja, jag tänkte att bara matte A kanske är lite tunt, när man dessutom mest läst konst och praktiska ämnen de senaste åren. Känns som jag hittat något bra i detta med konservatorutbildning!  Tack för hjälpen!