Författare Ämne: Neolitiska barngravar  (läst 5073 gånger)

Utloggad feferoni

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
Neolitiska barngravar
« skrivet: september 29, 2006, 11:48 »
Är på gång med en uppsats om [glow=red]barns identitet under neolitikum [/glow]och tittar just nu på neolitiska gravar. Skulle vara tacksam om någon har några tips på litteratur eller specifika (icke-megalitiska) gravar jag kan kolla upp?[/size][/font]

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Neolitiska barngravar
« Svar #1 skrivet: september 29, 2006, 13:10 »
Welinder var väl redaktör för en bok som heter typ "Arkeologi och barn" men den bör du rimligen redan känna till.

I avrapporteringen av projekt Gläborg-Rabbalshede (Bohusläns museum) finns en artikel av Ingela Lundin och Agneta Gustafsson som handlar om barn, iofs under järnålder, men av principiella och metodiska skäl väl värd att läsa.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Neolitiska barngravar
« Svar #2 skrivet: september 30, 2006, 02:52 »
Rekommenderar Janis Runcis bok Bärnstensbarnen - RAÄ skrifter nr 41, utgiven 2002, för en stunds givande läsning. Han tar en konkret grävning vid Borgeby i SV Skåne till utgångspunkt för en mycket vidare diskussion.
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad feferoni

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
Neolitiska barngravar
« Svar #3 skrivet: oktober 01, 2006, 12:20 »
JA..tack för svaren! Arkeologi om barn, Bärnstensbarnen känner jag till, likaså Gläborg rabbalshede! Överhuvudtaget så finns det flest barngravar från neolítikum på Gotland och Borgeby. Mitt perspektiv är Skandinavien, men jag har haft problem med att hitta utanför Sverige. I Danmark finns det massor av gravar från Stridsyxe, men tyvärr väldigt få där skelettet är bevarat, och än färre barngravar! Vet ngn om det finns några i Norge? Eller kanske Finland?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Neolitiska barngravar
« Svar #4 skrivet: oktober 01, 2006, 14:06 »
Var en gång med och grävde ut fyra gravar från stridsyxekulturen. Tyvärr var endast skelettet bevarat i en av gravarna men genom de bevarade tänderna i samtliga gravar kunde det konstateras att det varit frågan om unga individer. Gravarna låg på en rad med totalt avstånd på ca 20 meter. I grav 105 låg en kvinna med två små barn vid fötterna. Det var kvinnan som övre delen av skelettet var bevarat på.


Grav 105   
Lerkärl      2
Stridsyxor      -   
Pilspetsar      -
Bärnstenspärlor   7
Flintyxor      1
Flintspån      4   
Skivskrapor      2
Flintavslag      5
Ålder: 25-30, 5-7, 5-7

Grav 106   
Lerkärl      1
Stridsyxor      -   
Pilspetsar      1
Bärnstenspärlor   23
Flintyxor      1
Flintspån      4   
Skivskrapor      -
Flintavslag      4
Ålder: 8-10

Grav 107   
Lerkärl      -
Stridsyxor      1   
Pilspetsar      -
Bärnstenspärlor   -
Flintyxor      2
Flintspån      2   
Skivskrapor      -
Flintavslag      2
Ålder: Tonåren

Grav 108   
Lerkärl      1
Stridsyxor      -   
Pilspetsar      -
Bärnstenspärlor   3
Flintyxor      1
Flintspån      2   
Skivskrapor      1
Flintavslag      -
Ålder: 4-6

Läs mer i boken: Göran Winge: Gravfältet vid Kastanjegården. Malmöfynd 3.

Utloggad feferoni

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
Neolitiska barngravar
« Svar #5 skrivet: oktober 06, 2006, 18:05 »
[glow=red]Tack![/glow] Gravarna vid Kastanjegården var ett bra förslag.  Alltså, jag har fått ihop en del, men vill gärna ha fler förslag om det finns! Har än så länge:
Visby, Ajvide, Västerbjers, Borgeby, kastanjegården, Ire, Lilla Bedinge, Lindköping och Gläborg/Rabbalshede.

Finns det några i norra Sverige tro?