Författare Ämne: Engelbrektsupprorets platser  (läst 22320 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #20 skrivet: februari 22, 2007, 17:54 »
Förra årets Engbrektstur gav en mängd film, foto, historisk upplevelse och funderingar. Jag planerar att ta Borlänge och några andra nordligt liggande borgruiner i detta årets färd fastän temat i år nog blir hällristningar. Som jag skrev tidigare i tråden gav Göksholm mig en otrolig känsla. Självklart har det varit frågan om ett planerat mord, någon i sällskapet har lett in båten till ett överenskommet nattläger.

Utloggad hex

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #21 skrivet: juni 02, 2007, 13:52 »
Öresten (Örby 3:1), strax söder om Skene, besökte jag för kanske 10 år sedan. Kulle med övertorvade grunder. Gjorde inget större intryck på mig.
Området är idag röjt, vårdat och skyltat :lol:. Vallagravarna är mycket tydliga och hela området är väldigt vacker och är väl värt ett besök.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #22 skrivet: juni 02, 2007, 13:56 »
Tänk att få hit Bo Knarrström och hans slagfältsgäng, med tanke på alla slag och skärmytslingar som timat här (bl a det stora slaget 1470)  ;)

Utloggad hex

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #23 skrivet: juni 10, 2007, 02:25 »
Många av våra storheter har ägt eller varit här. Öresten eller "Cronones slott" är ett stort spärr fäste som engång ägdes av Grip och många danskar och svenska kändisar
. Många dog här i alla gränskrig som idag verkar vara helt meningslösa.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #24 skrivet: juni 10, 2007, 12:26 »
Rätt så kul att kolla vad informationstexter säger om våra fornlämningar. Gick igenom mitt bildmaterial och läste lite noggrannare på skylten för Öresten. Man är verkligen blygsam i denna del av Västergötland:

”Det är därför inte underligt att det på medeltiden åtminstone funnits tre olika befästa gårdar på ett så strategiskt ställe som överst på Slottsberget.”

En befäst gård! På en otillgänglig plats högst uppe på ett berg! Strax ökar man emellertid i texten värdet på dessa gårdar genom ett nytt begrepp, ordet borgar inom citat:

” ”Borgarna” fungerade som dåtidens rådhus, kommunalkontor och militärhögkvarter. Den först befästningen omnämns 1366 då den danske kungen Valdemar Atterdag enligt källorna ”erövrade Örestens borg”."

År 1502 såg Öresten ”befästa gård” ut så här:



Om inte detta är en otrolig medeltida borg – vad är då en borg?

Under rubriken ”Nu får det vara nog” står följande:
”Ett tiotal år därefter stod en ny borg på toppen av Slottsberget. Men nu hade traktens folk tröttnat på alla truppbesök och stränga fogdar. År 1521 skramlade de ihop 100 oxar, köpte borgen och jämnade den med marken för gott.”

Här blir man som medeltidare mycket nyfiken. Hur kunde dåtidens bönder i ett kollektiv bara köpa en riksborg och bara bryta ner den? Detta kan väl inte stämma trots att det står så på den officiella skylten. Är det någon som kan ge ett svar på vad som verkligen hände?
« Senast ändrad: juni 23, 2007, 11:56 av Gorm »

Utloggad hex

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #25 skrivet: juni 22, 2007, 15:07 »
Rätt så kul att kolla vad informationstexter säger om våra fornlämningar. Gick igenom mitt bildmaterial och läste lite noggrannare på skylten för Öresten. Man är verkligen blygsam i denna del av Västergötland:

”Det är därför inte underligt att det på medeltiden åtminstone funnits tre olika befästa gårdar på ett så strategiskt ställe som överst på Slottsberget.”

En befäst gård! På en otillgänglig plats högst uppe på ett berg! Strax ökar man emellertid i texten värdet på dessa gårdar genom ett nytt begrepp, ordet borgar inom citat:

” ”Borgarna” fungerade som dåtidens rådhus, kommunalkontor och militärhögkvarter. Den först befästningen omnämns 1366 då den danske kungen Valdemar Atterdag enligt källorna ”erövrade Örestens borg”."

År 1502 såg Öresten ”befästa gård” ut så här:



Om inte detta är en otrolig medeltida borg – vad är då en borg?

Under rubriken ”Nu får det vara nog” står följande:
”Ett tiotal år därefter stod en ny borg på toppen av Slottsberget. Men nu hade traktens folk tröttnat på alla truppbesök och stränga fogdar. År 1521 skramlade de ihop 100 oxar, köpte borgen och jämnade den med marken för gott.”

Här blir man som medeltidare mycket nyfiken. Hur kunde dåtidens bönder i ett kollektiv bara köpa en riksborg och bara bryta ner den? Detta kan väl inte stämma trots att det står så på den officiella skylten. Är det någon som kan ge ett svar på vad som verkligen hände?

Kung Christian II ansåg att borgen hade spelat ut sin roll efter som han satt tämligen "säker" på Svenska kronan. Det nya eldvapnet kärrebyssan gjorde även att dom äldre borgarna inte kunde hålla stånd någon längre tid och ombyggnad var allt för kostsamt.

Dessa 100 oxar krävdes sedan årligen även av Gustav Vasa ::)
« Senast ändrad: juni 23, 2007, 11:57 av Gorm »

Utloggad Bulten i Bo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #26 skrivet: september 06, 2007, 09:28 »
Hejsan Sven!

Får väl börja min debut här på forumet med att dela med mig av min lilla kunskap i ämnet. I varje fall i min geografiska närhet Närke.

Det stämmer att Engelbrekt blev begravd i Nicolaikyrkan i Örebro. Men han är inte begraven där längre. Saken är att platsen blev nästintill en helgondyrkad plats, människor vallfärdade miltals  för att gå till Engelbrektskapellet som var en utbyggnad av kyrkan och blev till då man jordfäste E. När hertig Karl (sedermera Karl IX), ca 150 år senare kommer till Örebro och börjar ombyggnadtionen av Örebro Hus till Örebro slott, så blir han mäkta rasande då man dyrkar och helgar någon annan än Karl eller Gud. Till råga på allt en katolik. Karl beordrar att kappellet skall rivas och stenen användas till slottsbygget.
Så långt finns det historiska belägg. Sedan sägs det (inga belägg finns ännu) att bara för att eliminera risken att platsen trots allt skulle bli en vallfärdspunkt och dyrkad plats, så beordrar Karl uppgrävning av Engelbrekts kvarlevor. Om dessa säger sägen att de blev kastade i slottets murar och att det är därför E spökar på slottet.
Hoppas denna lilla lokal fördjupning gav dig något mer.

Hälsningar Bulten

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #27 skrivet: september 06, 2007, 17:09 »
Det var tydligen bara som det skulle vara att jag också fick bra filmsekvenser på Örebro slott i morgonsol under turen, trots svårigheter. (Eländig stadscity att parkera en husbil i.) Den där Karl IX står inte högt i gunst hos mig. Gladde mig därför t.ex. en gång när jag råkade lästa en brevväxling mellan svenske Karlen och danernas Christian IV efter det att Christian erövrat Kalmar 1611. Christians svar på Karlens duellutmaning är den nordiska historiens mest råa, burleska och förnedrande kungabrev någonsin. Det var en fröjdestund vid genomläsningen. (Behöver jag poängtera att jag är en stor Christian firtal-fan!)


 

Utloggad Bulten i Bo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #28 skrivet: september 07, 2007, 10:30 »
Sven!

Jag måste bara fråga om du filmade slottets västra länga? Alltså ifrån storbron, motsatt sida som ingången är på. I så fall så ser du en väldigt skarp linje i murverket, liggandes spikrakt från tak till nedervåning. Den är under den falska trappstensgaveln vid det sydvästra tornet. Från linjen och in mot tornet (det runda) så är det alltså det gamla murverket från husets medeltida fyrkantiga torn. Det går att skönja svagt också i den södra längan, men är ypperligt i den västra. Man får en bra uppfattning om tornets storlek. Det ska visst varit 30 meter högt.
Kan ju även glädja dig med att det var i gamla rikssalen på slottet som Karl fick sin infarkt som han avled utav på Nyköpings slott/hus. (Engelbrekts hämnd ?)
Angående Engelbrektsstatyeter så finns det även en runt metern hög uppe i vapensalen på slottet. Denna vapensalen är alltså en del av det gamla tornet vilket syns bra. Det finns även en bit av tornets gamla trapp kvar. Även den gamla fånghålan i botten på tornet finns kvar men är ej tillgänglig för allmänheten.
När det gäller Engelbrektsholmen vid Göksholm så har man väl de senaste 10-15 åren hävdat att det inte är rätt plats. Snarare någon av landtungorna norr om Göksholm eller någon del av Björkön.
Du verkar uppenbarligen missat den sten, som man enligt sägen nedlade E, när man bar honom från Katrinelund till Mellösa kyrka. (Man vilade en stund där) Denna sten (vilstenen) har ett solur inhugget i sig och den ligger klockan två, om man utgår från kyrkan, mitt emot torpet vilsten. Detta är utmärkt på den topografiska kartan.

/Bulten

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #29 skrivet: september 07, 2007, 13:40 »
Som byggnadsarkeolog fann jag denna slottsfasad synnerligen intressant och jag fick därför också med många sekvenser av stötfogar, igenmurningar etc. Tack dock för upplysningen om tornet. Vad det gäller vilstenen sökte jag efter den men tyvärr utan resultat. Såg ingen skylt men jag var kanske tillfälligt blind. Intressant med den förändrade synen av mordplats. Den vilar väl på en gammal tradition. Hur kan man upphäva en sådan? Något samtida faktamaterial finns väl inte.

Utloggad Bulten i Bo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #30 skrivet: september 10, 2007, 10:17 »
Om du är byggnadsarkeolog så hoppas jag att du inte missade de medeltida (igenmurade) spetsbågefönstren i den gamla rikssalen. De syns bäst från borggården och är belägna på andra våningen i den södra längan.
För övrigt så måste du väl ha "njutit" lite med alla "lappningar". Det finns exempel där skalmurarna varit extremt blöta i senare tid (1800-tal). När man gått in för att renovera så var det uppenbarligen nästintill ren blålera i muren.

Angående Engelbrekts mordplats så har det faktiskt varit diskussioner en 10-15 år tillbaka om jag inte missminner mig. Det är så enkla fakta som Hjälmarens nivå innan sänkningen och omräkning till en medeltida nivå. Den rakaste och vad man vet historiskt sett, normalaste rutten mellan Örebro-Stockholm. Björköområdet är det troligaste, men man kommer nog aldrig att kunna säga var. Inte ens bevisa att nuvarande plats är fel, men troligen.

Det är ju det samma om mordets tillvägagångssätt. Jag har inte läst, men blivit sagd att Lars Olof Larsson tydligen har en ny tes om mordets skeende. Ska försöka ta reda på om detta stämmer att han har en ny tes. Även om han har tolkat ut en ny tes så är den svår att bevisa då kvarlevor inte finns, inga nya dokument mm.
/ Bulten