Författare Ämne: Kyrkotäthet  (läst 20766 gånger)

Utloggad Daniel85

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Kyrkotäthet
« skrivet: augusti 27, 2006, 14:01 »
Där jag kommer från början är det en väldigt stor kyrotäthet. Från en kyrka kan man se 4 andra kyrktorn stika upp. De flesta av dem i från samma tidsålder. Varför tror ni att vissa platser hardetta stora antalet kyrkor på samma plats medans andra har felra kilometer mellan sig?
D.S

Utloggad buriedalive

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
  • Johnny
Kyrkotäthet
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2006, 14:22 »
tjenna daniel....
sorry att jag sticker in en liten kommentar här...men när du skriver att "där du kommer ifrån" finns det nog många som missförstår det.....bättre att du skriver skaralund i Västergötland, för det är väl därifrån du kommer?

har förresten för mig att jag har hört att östergötland är sveriges kyrktätaste landskap...
"Here they fight with the dagger, God preserve us all!"
-Master Hans Talhoffer-

Utloggad Daniel85

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Kyrkotäthet
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2006, 14:34 »
ja ville mer inte läga något specielt område, utan mer alla platser i sverige som har många kyrkor, tog bara min plats om exempel på många platser me många kyrkor. jo västergötland och östergötland är balnd de platser me mest kyrkor..
D.S

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Kyrkotäthet
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2006, 23:24 »
Jag har gått igenom samtliga medeltidskyrkor i Sverige och Danmark, plottat ut dem på karta och gjort beräkningar för varje kyrka baserat på variabler hur nära de ligger andra kyrkor och hur stor mängd andra kyrkor som finns inom visst begränsat område från respektive kyrka (se karta nedan).


(Kartan är publicerad i "Den skånska historien. Vikingarna" och de röda punkterna anger kända och troliga s.k. trelleborgar, en analys som vi kan lämna därhän i detta sammanhanget)


Det område som har kyrkor med i särklass högst mätvärde i hela Norden är Söderslätt mellan Malmö och Trelleborg med Hököpinge som den kyrka i Norden med det allra största mätvärdet. Även området norr om Lund kommer högt på listan. Därefter kommer i rangordning i Sverige två områden i Västergötland, ett kring Husaby och ett i Falköpingområdet. Östergötland har också ett område i nästan samma frekvens som sträcker sig från Skänninge till Vadstena. Runt Uppsala finns en förtätning av kyrkor men annars är det förvånansvärt få sådana runt Mälaren. Självklart ska också Gotland ha höga mätvärden men eftersom kustsocknar omges av mycket vatten blir mätmetoden för dessa inte jämförbara med inlandssocknar. Detta gäller också Öland.

Den största kyrkotätheten efter sydvästra Skåne sett i Nordiskt perspektiv uppvisar emellertid Jylland, speciellt kring Århus och Limfjorden.

Om du tar kyrkotäthetskartan och jämför var nästan alla stora politiska händelser och andra viktiga tilldragelser i svensk-dansk historia ägt rum finner du att de skett innanför de markerade kyrkotäta områdena. Här bodde flest människor och här var det som kungarna och kyrkan var måna om att behålla makten. Intressant tycker jag också det tydliga stråk in till Västergötland är som går från Varberg inåt landet.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Kyrkotäthet
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2006, 08:18 »
Bra sammanställning!
Det är suveränt när stora mängder hårddata sammanställs och visualiseras på ett begripligt sätt.... Vår verksamhet riskerar annars, mkt pga finansiering, att endast behandla de små utsnitten.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Kyrkotäthet
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2006, 08:25 »
Denna karta var ju synnerligen trevlig! Jag antar att de lägre mätvärdena faller bort i bakgrundsbruset? För nog är det väll t.ex. tätare mellan medeltidskyrkorna på södertörn än i bergslagen?

Utloggad Linnelinn

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Kyrkotäthet
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2006, 21:18 »
Mkt intressant och användbar karta! Synd att den inte fungerar för kustsocknarna, för Gotlands räknas väl vanligen som extremt kyrktätt med sina 92..? kyrkor.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Kyrkotäthet
« Svar #7 skrivet: augusti 29, 2006, 23:41 »
Som sagt, bilden blir något missvisande i de socknar som ligger närmare än 10 km från kusten. Detta blir tydligt just för Gotland och inte minst för Öland som ju med sina 33 kyrkor är väldigt tättbyggt vilket inte helt framgår av min kartanalys.

Något som jag tycker är intressant är hur Västergötland och Östergötland avtecknar sig som så otroligt tydliga områden vilka är väl avskärmade från havet. Östergötlands kyrkocentra är koncentrerat i riktning mot väster och inte ut mot havet i öster. Ser därför en stark koppling mellan de båda landskapen = göterna vilka jag i min bok vill karakterisera som ett ”inlandsfolk”.

Bra litet geografiskt verkar emellertid kraftcentrat runt Mälaren ha varit. Jag ser detta som att sveonernas välde inte i första hand var uppbyggt kring det egna omlandet utan i stället hade sitt verkliga omland över havet, dvs. runt Östersjön. Vi vet ju också att sveonernas välde på 900-tal och 1000-talet fanns på många platser runt Östersjön; i Blekinge, troligtvis utmed östra Skånekusten, i Hedeby, troligtvis på Gotland m.m.

Till skillnad från göterna ser jag alltså sveonerna som ett ”havsfolk”. Detta förklarar också varför vi möter detaljerade beskrivningar av göterna så sent, först i samband med Adam ca 1070. Adam beskriver ju väldigt mycket missionssträvandena i inlandet vilket utgick från Danmark/Skåne, inte minst genom biskop Egino av Dalby. Ansgar, Wulfstan och Ottar beskrev på 800-talet däremot alla endast vad de såg från relingen på skeppen de färdades med. Göterna saknas ju följdriktigt helt i dessa beskrivningar där endast sveonerna figurerar.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Kyrkotäthet
« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2006, 09:10 »
Är inte Sveonerna en beteckning från 200-talet, svearna är väl mer korrekt när vi talar 900-tal? Och använder du sveonerna för svear kan du väl säga gautar om götarna och därmed även hitta omnämningar för dem också i de äldsta källorna?
Qui tacet, consentit

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Kyrkotäthet
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2006, 18:22 »
Ansgarsvitan från 800-talet använder genomgående "sueones" om beskrivningen av det folkslag som Ansgar kom till. Ottar och Wulfstan använder på 870-talet ordet "sweon". Adam av Bremen använder också namnet "sveoner" ca 1070.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kyrkotäthet
« Svar #10 skrivet: februari 17, 2007, 17:31 »
Det slog mig häromdagen en lustig sak hur vi människor fungerar. Som vi sett så ligger ju medeltidskyrkorna tätt på många håll i södra och mellersta Sverige. De är ju som regel helt oskyltade (som sevärdheter) och de flesta människor far förbi dessa välbevarade 1200-talskyrkor. Men när en sådan kyrka har förvandlats till en ruin, så man bara ser grunderna, då slänger man upp en "kanelbulleskylt" vid vägen, stor skylt med "Kyrkoruin" och en informationstavla, och det hela blir plötsligt en väldigt märkvärdig sevärdhet.

/Mats

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Kyrkotäthet
« Svar #11 skrivet: februari 18, 2007, 00:13 »
För att återgå till den ursprungliga frågan och framför allt varför det finns så många kyrkor i Skaraborg:

De central delarna av Skaraborg utgör ett befolkningstätt område som mycket tidigt blev ett religiöst och politiskt centrum. Sveriges äldsta stift etablerades ju i Skara under 1000-talet. Redan under detta århundrade inspirerades lokala stormän till att bygga egna kyrkor. Eftersom påvekyrkan vid denna tid var organisatoriskt instabil i Sverige och av den anledning hade svårt att kontrollera kyrkobyggandet, blev resultatet en överetablering; redan i början av 1200-talet fanns det 517 kyrkor i Västergötland. År 1950 var antalet 442, vilket gör Västergötland till landets kyrkrikaste landskap.

Bra referenser är Västergötland – Landskapets kyrkor (2002) och Hagerman – I miraklers tid (2003). I Börjesson - Ödeskyrkor i Västergötland (1994) redovisas 330 ödekyrkor. 

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Kyrkotäthet
« Svar #12 skrivet: februari 18, 2007, 12:58 »
Till Lagman

Hur ser grundkorpusen ut i din sammanställning, är det alla medeltida kyrkor som finns idag eller alla kända medeltidskyrkor?

//Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kyrkotäthet
« Svar #13 skrivet: februari 18, 2007, 13:10 »
Mycket bra karta Sven. Det skulle även vara intressant att se plottarna. Jag har sett flera forskare som försökt göra en folkräkning som bygger på antalet medeltida kyrkor. Åke Hyenstrand har gjort en bedömningen av antalet enskilda bosättningar och medelvärden för antal inbyggare utifrån kyrksocknar. Västergötland hade ca 600 kyrkor under 1200-talet där varje kyrka motsvarar ungefär två landsbyar, med 25 invånare vardera, vilket då ger ca 30 000 människor. Detta får naturligtvis betraktas som i underkant, vilket Hyenstrand också medger. Jag har sett beräkningar som visar att befolkningen i Västergötland uppgick till minst 60 000 tusen under tidig medeltid, alltså det dubbla. Så beräkningar av folktäthet utifrån antalet kyrkor är med andra ord osäker metod.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Kyrkotäthet
« Svar #14 skrivet: februari 18, 2007, 14:34 »
Mats: Ta bara exemplet Södra Råda forna träkyrka från 1310-talet med omistliga målningar. Innan man tände eld var det ingen som intresserades sig, åtminstone inte Riksantikvarieämbetet. Nu när den är borta ska man göra någon löjlig "rekonstruktion" - och då verkar det finnas hundra gånger mer pengar än vad sprinklersystemet skulle ha kostat som församlingen bad om i mer än två decennier.
 
Kepler: Jag tror inte alls att det blev en överetablering av kyrkor i Västergötland. Det är intressant att jämföra Västergötland med Skåne eftersom de båda är markanta kyrkliga centra redan i mitten av 1000-talet. Skåne har haft minst 440 medeltida kyrkor. Men landskapet är mindre, 11000 kvadratkm mot 16600. Om man omvandlar de skånska siffrorna i förhållande till yta skulle det alltså ha funnits mer än 650 medeltidskyrkor i Västergötland. Dessa sockenkyrkor finns här därför att det fanns ett ekonomiskt grundlag (läs befolkningsunderlag) för deras existens, inte för att organisationen var dålig.

Herulen: Jag förstår inte riktigt hur Åke kan ha kommit fram till dessa siffror, de måste vara på tok för låga. 1 landsby med i snitt 25 personer? Om jag återigen jämför med Skåne kan nämnas att Husie medeltida socken hade 28 gårdar fördelade på tre byar = 9,3 gårdar/by. Fosie 33 på 2 = 16,5, Bunkeflo 45 på 4 = 11,3 och Sallerup 33 på 4=8,3.
Hur många innevånare hade då varje gård? Finns ingen anledning att här inte jämföra med stadsgårdarnas innevånareantal. I Nürnberg år 1449 4,7 personer/stadsgård, i Rostock år 1594 fanns 4,6 och i Malmö 1717 fanns 4,7.
Detta skulle ge 
Husie socken: 128 pers
Fosie socken: 151 pers
Bunkeflo: 207
Sallerup:  151

Noteras ska att dessa byar ligger bland de bördigaste områdena i Skåne. Trots brist på data från sämre belägna områden vågar jag påstå att en kyrksocken under medeltiden helt klart motsvarat åtminstone 100-120 personer. För Västergötland alltså minst 60.000 personer; troligtvis fler.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Kyrkotäthet
« Svar #15 skrivet: februari 18, 2007, 16:36 »
Byarna i uppsverige var mindre. Här i Östergötland (som jag känner bäst till) var byar om 10 gårdar ytterst ovanliga.

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Kyrkotäthet
« Svar #16 skrivet: februari 18, 2007, 18:37 »

Kepler: Jag tror inte alls att det blev en överetablering av kyrkor i Västergötland. Det är intressant att jämföra Västergötland med Skåne eftersom de båda är markanta kyrkliga centra redan i mitten av 1000-talet. Skåne har haft minst 440 medeltida kyrkor. Men landskapet är mindre, 11000 kvadratkm mot 16600. Om man omvandlar de skånska siffrorna i förhållande till yta skulle det alltså ha funnits mer än 650 medeltidskyrkor i Västergötland. Dessa sockenkyrkor finns här därför att det fanns ett ekonomiskt grundlag (läs befolkningsunderlag) för deras existens, inte för att organisationen var dålig.


Det är väl troligt att avkastningen från Skaraborgs bördiga jord i princip möjliggör samma kyrktäthet som i delar av Skåne, men överetablering blev det i varje fall. Frågan är bara när. Enligt ”Agrarhistorisk landskapsöversikt – Västergötland och Dalsland” (2002) finns beräkningar som pekar på en genomsnittlig befolkningsminskning i dessa landskap på ca 80% under perioden 1300-1413.  Om inte förr blev det då en överetablering. Åtskilliga socknar hade enligt 1500-talets jordeböcker inte fler än fyra till fem hemman (”Västergötland – landskapets kyrkor”).

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kyrkotäthet
« Svar #17 skrivet: februari 18, 2007, 19:06 »
Jag hoppas vi är överens om att 25 pers per kyrka är löjligt, hallå vi talar
stenkyrka, dopfunt, kyrkklocka osv.
Överetablering är en typisk efterkonstruktion. De som byggde kyrkorna
byggde efter behov inte för en kommande församling, Man får inte glömma bort
digerdöden när man jämför 1100/1200-talet och 1500-talet.

Utloggad Innstein

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
SV: Kyrkotäthet
« Svar #18 skrivet: februari 18, 2007, 21:23 »
Hej,
Vill bara påpeka vissa problem med att använda kyrkor som mätvärde för befolkningsstorlek. För västsverige syns exempelvis en låg kyrkotäthet längs Göta Älv. Gör detta då Götarna till ett "inlandsfolk"?
När kyrkobyggandet var som intensivast i Västergötland blomstrade två för den tiden stora städer i Göta/Nordre älv, Lödöse och Kungahälla. Lödöse är vid vikingatidens slut en betydande stad (anlagd runt 1060). För att kartan bättre skall illustrera var människor bott bör väl Lödöse motsvara 20 kyrkor!? Att södra Bohuslän ner till dagens Göteborg haft en relativt fri ställning framskymtar i de Isländska sagorna. Man är varken Norrmänn eller Götar utan Älvagrimmar. Att Götarna skulle varit "avskurna" från havet är en idé som står i skarp kontrast till det stora flödet av idéer och varor son finns till Västergötland under hela järnåldern.

MVH/Martin

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kyrkotäthet
« Svar #19 skrivet: februari 18, 2007, 22:08 »
Jag ser inga som helst problem med att använda kyrkor som en av flera indikatorer
för att uppskatta befolkningsmängd. Borgar är ytterligare ett komplement som kan
stärka bilden.
Vad en borg skulle motsvara i antal kyrkor verkar svårbedömt.
Bengan har en bra sida med de medeltida borgarna i Västergötland.
Klicka
här!