Författare Ämne: Periodindelning  (läst 5045 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Periodindelning
« skrivet: augusti 28, 2004, 19:58 »
Godkväll!

Jag gissar att de flesta har stött på problemet med tidsperioderna järnålder/medeltid när man jämför Norden och Övriga Europa. Ibland kan det dessutom resultera i rena missförstånd.

I Norden brukar vi datera järnåldern (med underperioder) från ca 500 f kr till 1050 e kr och därefter medeltiden (ca 1050-ca 1520). I Europa däremot brukar man datera järnålderns slut till östroms fall ca 500 e kr för att sedan följas av folkvandringstiden/medeltiden fram till 1400-talet. Årtalen är ganska flytande och kan kan få olika årtal till svar beroende på vem man frågar.

Skulle man tjäna på att göra om tidssystemet eller är det för sent? En annan aspekt på det hela är att man kan få uppfattningen att Norden var mer issolerat från det övriga Europa än vad det i själva verket var.
Åsikter och kommentarer?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad raunas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
    • http://www.blixtarna.com/nils
Periodindelning
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2004, 23:04 »
Egentligen är jag för trött för att föra en någorlunda vettig diskusion kring detta problem, men ett kortare inlägg kan jag väl komma med ändå. :)

Jo, det är ett problem, inte så mycket för oss i Norden då vi i större utsträckning har koll på övriga Europas tidsindelning, men däremot brukar europeer och arkeologer från övriga världen inte ha så bra koll på hur vi delar in perioderna.
Ett sätt att komma runt problemet borde vara att inte låte folkvandringstid, vendeltid och vikingatid "ingå" i järnåldern utan att de likt järnålder och medeltid blir egna perioder. På så sätt skulle vår järnålder hålla sig mycket bättre i tid till övriga Europa.

Om det är genomförbart är nog en helt annan fråga...

Utloggad Sara

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Periodindelning
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2005, 23:23 »
Jag tycker inte det är ett jättestort problem, de kriterier vi har för medeltid infann sig ju helt enkelt senare här. Självklart kan det vara jobbigt för sydligare europeer att lära sig men så är det ju för alla.

Det vore ju dumt att förenkla något som inte är enkelt. Jag tror faktiskt det skulle vara ännu mer förvirrat om yngre järnåldern inte ingick i järnåldern. Då skulle ju folk istället undra varför i hela friden inte medeltiden kom efter järnåldern.
Indelningar innebär ju alltid förenklingar som kan leda till missförstånd och alltför generella tolkningar, men jag tror att de fyller en viktig funktion och inte bör förenklas in absurdum för att man ska bli mer internationell.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Periodindelning
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2005, 00:14 »
Jag är böjd att hålla med Sara om att man inte bör bryta upp de tidsperioder som föreligger. Samtidigt kan jag känna att det egentligen är ett icke-problem, så länge man i uppsatser och artiklar noggrant refererar till vad man menar med en period så är problemet löst. Det åligger vidare den som är intresserad av en viss period i ett visst land att ta reda på vilken perioduppdelning som gäller. Även internationellt skiljer sig gränserna för olika tidsperioder så detta är ju inget som är specifikt för Norden eller Sverige.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Periodindelning
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2005, 15:44 »
Nä, det finns nog ingen större poäng med att reformera den kronologiska periodindelning. Mer problem än vad det är värt.

Det endar område där jag vet att olika nationers kronologier kan ställa till det är vid samsökningar i nationella fornminnesdatabaser. Det går dock att kringgå genom att använda absoluta dateringar i sökvillkor eller att skapa "översättningar" mellan de olika periodiceringarna.

Sedan är det annan sak att Sveriges fornminnesregister idag saknar systematiska dateringar överhuvudtaget...