Författare Ämne: "Pathfinder"  (läst 9715 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
"Pathfinder"
« skrivet: augusti 27, 2006, 09:52 »
Nu kommer Hollywoodversionen av Grönlänningssagan/Erik rödes saga, eller nåt.  :shock: :roll:

http://www.pathfinderthemovie.com/

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
"Pathfinder"
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2006, 10:24 »
Otroligt. När ska filmskapare våga dramatisera historiska källor utifrån det spännande som står i dem i stället för att fortsätta på genrén med att förvanska och förfalska till oigenkännlighet. Samtidigt är trailern bra eftersom jag nu får ytterligare material föredrag som jag brukar hålla om film och historieförfalskning.

Inte ens dateringen har de rätt. 600 år före Colombus - det betyder slutet av 800-talet. Leif for över runt år 1000. Av den urspungliga berättelsen att ett nordbobarn föddes i Vinland har de gjort en bortglömd stackare som tydligen växer upp för att slå ihjäl sina fränder vilka alla är strikt klädda - givetvis har rekvisitören helt utgått från de fynd som berättar om vikingarnas kläder! Noterade dock att hornen börjar försvinna på hjälmarna. I stället för att stå rakt upp slokar de nu betänkligt. Snart är de nog helt borta.

Utloggad Daniel85

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
pathfinder
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2006, 13:29 »
så illa denna filmen tycker jag nog, snacka om att spä på bilden om vikingen som en ociviliserad barbar som bara dödar och har sig... alltså och själva klädsel i filmen ä ju helt absurt, har de så dålig koll på hur en viking var klädd  :shock:
D.S

Utloggad gramarye

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
Re: pathfinder
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2006, 13:36 »
Citat från: "Daniel85"
så illa denna filmen tycker jag nog, snacka om att spä på bilden om vikingen som en ociviliserad barbar som bara dödar och har sig... alltså och själva klädsel i filmen ä ju helt absurt, har de så dålig koll på hur en viking var klädd  :shock:


Hej Daniel ;P Hehe grejen är väl att dom inte -bryr- sig ett dugg om hur riktiga vikingar var klädda, för det är inte intressant i filmvärlden. Häftiga utstyrslar, flashiga slag och barbariska individer som inte känner smärta är allt dom vill ha. Personligen tycker jag att dom borde hitta på en värld och sen placera dessa "vikingar" däri, för att låta bli att späda på eländet ännu mer. ;P

Edit: Haha, säger jag och sen fick jag syn på min egen signatur.. Men ni är arkeologer så ni förstår  :D
You should be glad I'm not a Viking. You would have been ravaged and plundered by now.

Utloggad Daniel85

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
"Pathfinder"
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2006, 13:43 »
håller me .. finns det någon plats som stämmer in på denna sortens männsikor så gör en film om dem. männsikor som bar dyker up får inngenstans är långa starka och ser ut att ha krokrygg oxå men kan ändå slåss, plundra och inte känna någon smärta och är helt orädda för döden, bara de dör i ett slag. hm låter lite fel.  :oops:
D.S

Utloggad buriedalive

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
  • Johnny
"Pathfinder"
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2006, 14:42 »
Vore intressant att höra vad den amerikanska opinionen har att säga om  indianerna i filmen....det verkar som de flesta indianer i filmen är amerikanska skådespelare...kanske kommer de lärda där istället klaga på alla anakronisktiska fel hos indianerna och helt bortse från vikingarna på samma vis som vi gör i framställningen om deras indianer...
"Here they fight with the dagger, God preserve us all!"
-Master Hans Talhoffer-

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
"Pathfinder"
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2006, 08:46 »
Gallan över denna film tycks så kompakt från detta forum att jag finner mig tvungen att dra ut till försvar!!
Filmen spinner uppenbarligen vidare på arvet efter Robert E Howard och dess fascinerande idéstoff. Bara i trailern finns flera ingredienser som gör denna film otroligt intressant: mystiskt främmande folk från andra sidan havet; adopterat barn som söker identitet (ett uppenbart eko efter iden om ett ”rasminne”); dräkt och rekvisitadetaljerna bär exakt den rätta kreativa touchen av lagom mycket fritt lån och lagom mycket fritt skapande, de neråtböjda hornen är t.ex. en direkt hämtning från fantasykonstnären Frank Frazetta. Jag kommer se denna film på samma sätt som jag såg ”Den trettonde krigaren”, d.v.s. med ett upp5riktigt intresse och stor förväntan och jag är övertygad om att jag inte kommer att bli besviken!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
"Pathfinder"
« Svar #7 skrivet: augusti 29, 2006, 14:09 »
Man börjar ju undra vad folk kommer att förvänta sig av ett eventuellt vikingacenter?  :roll:  :wink:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
"Pathfinder"
« Svar #8 skrivet: augusti 29, 2006, 20:41 »
Citat från: "Heimdahl"
dräkt och rekvisitadetaljerna bär exakt den rätta kreativa touchen av lagom mycket fritt lån och lagom mycket fritt skapande


Det skulle vara trevligt om de hade inkluderat lagom mycket fakta också :wink:

Intresset och avsaknaden av besvikelse delas även av mig, jag älskar denna sorts film. Men det vore onekligen intressant om de någon gång kunde hålla sig inom någorlunda historiska ramar.. men det vore väl för trist och oekonomiskt :roll:
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
"Pathfinder"
« Svar #9 skrivet: september 03, 2006, 20:36 »
Nja, jag tycker nog inte att man behöver hålla sig till historiska fakta i en film såvida man inte just har ambitionen att göra en film historiskt korrekt. Av vad jag sett här så har denna film inget sådant syfte utan är ett verk i en helt annan tradition. Att sedan denna tradition stundom gillar att svänga sig med en touche av historia är en annan femma. Det bygger ju snarare på historiens/arkeologins romantiska potential.
Det är lite lustigt det här. Väldigt många arkeologer och historiker erkänner när de börjar bli berusade att de sökt sig till disciplinen bl.a. genom inspiration genom fantasy, historisk romantik eller liknande genrer. Men sedan älskar man att såga denna konstgenre genom ett slaggs snusförnuftigt suckande över dess historiska dilettantism.
Själv blev jag i alla fall geolog av romantiska skäl eftersom jag en dag hoppas finna spår efter Store Cthulhu…

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
"Pathfinder"
« Svar #10 skrivet: september 04, 2006, 08:00 »
Den som vill se något mer bokstavstroget skall givetvis jaga fatt på den isländska filmatiseringen av GIsle Surssons saga, har för mig att den heter den fredlöse eller något liknande. Den liknar filmatiserad teater, rätt minimalistisk men vilken maggropskänsla....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
"Pathfinder"
« Svar #11 skrivet: september 04, 2006, 14:15 »
Håller med Heimdahl, de flesta som tittar på action-film ser det just för vad det är, en stunds flyktig underhållning. Om man vill nagelbita felaktigheter så får man ge sig i kast med många romaner, rollspel, serietidningar och filmer mm som nyttjar sig av kittlande element av förhistoria eller andra vetenskaper för att krydda sitt innehåll.

Och för att spinna vidare på Heimdahls spår: Vem har inte drömt om att vara Indiana Jones vid ett eller annat tillfälle?

Betydligt värre är diverse dussindokumentärer som bygger på felaktigheter eller spär på fördomar.

//Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
"Pathfinder"
« Svar #12 skrivet: september 04, 2006, 19:10 »
Citat från: "Heimdahl"
Det är lite lustigt det här. Väldigt många arkeologer och historiker erkänner när de börjar bli berusade att de sökt sig till disciplinen bl.a. genom inspiration genom fantasy, historisk romantik eller liknande genrer. Men sedan älskar man att såga denna konstgenre genom ett slaggs snusförnuftigt suckande över dess historiska dilettantism.


Alla är vi väl kungar och hertigar av det stora riket Dubbelmoralien, inte minst jag själv; väktaren av den heliga moralkakan :wink:

Jag håller med dig, jag tänker mest på hur filmen tas emot av de betraktare som faktiskt tror att liknande filmer [delvis i samma genre som Dan Brown] faktiskt bygger på och kanske speglar fakta.. de tenderar att göra livet surt för mig när jag måste svara på deras eländiga teorier... men det är ju också i sig en av livets små nödvändiga kryddor :?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
"Pathfinder"
« Svar #13 skrivet: september 05, 2006, 09:02 »
Jo, det blir alltid märkligt när man stöter på människor som blivit så inspirerade och medryckta av en film eller en bok att de känner att den också förmedlar Sanningen (med stort S). Det är inte utan att jag blir avundsjuk. Jag hade själv liknande känslor inför vissa verk när jag var yngre, det fanns en skön känsla av att alla bitar föll på platts, lite som en slaggs gudomlig rättvisa.
Numer tror jag mig pösmunkigt kunna njuta av sådant utan att påverkas i min faktabedömning, något som antagligen är naivt. Men det är som sagt lustigt med folk som inte ens förmår att klädsamt dölja hur de rör samman sin hänryckthet inför ett visst verk med sin uppfattning om historien, i synnerhet när de diskuterar med historiskt bevandrade personer. Det är lite som att komma i pellejönskostym till nobelfesten utan att förstå att man sticker ut. Ganska gulligt också på något sätt…

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: "Pathfinder"
« Svar #14 skrivet: augusti 12, 2007, 18:42 »
Det har runnit en del vatten under broarna nu, nån som sett underverket? :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lappoid

  • Stammis
  • Antal inlägg: 354
SV: "Pathfinder"
« Svar #15 skrivet: augusti 12, 2007, 19:00 »
Kritikken jeg har sett så langt er ren slakt på begge sider av atlanteren.

Filmen kunne sikkert blitt mer interessant hvis de hadde inkludert en mystisk same med magiske evner som endel av mannskapet på vikingskipet ;)

Utloggad Fredrokk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 57
SV: "Pathfinder"
« Svar #16 skrivet: augusti 12, 2007, 22:31 »
Det har runnit en del vatten under broarna nu, nån som sett underverket? :)

Jodå, spenderade en regning eftermiddag med den för några veckor sedan. Ganska ordinär hämdhistoria som faktiskt liknade Apocalypso i dramaturgin. Inget jag skulle rekomendera direkt, men gillar man genren så kan det funka när det regnar....

Utloggad Mina

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: "Pathfinder"
« Svar #17 skrivet: augusti 13, 2007, 11:17 »
Jag vill börja med att säga att jag inte sett filmen eller ens trailern. Jag tycker att när det gäller historiska filmer/böcker kan författaren tillåta sig en viss poetisk frihet, men sedan kommer man ju till en gräns där författaren borde ägna sig åt fantasy i stället för att försöka pressa in sin berättelse i ett historiskt sammanhang där det bara blir fel. Även om folk är medvetna om att det bara rör sig om en fiktiv berättelse är det ju alldeles för lätt att börja tänka på det som beskrivs i berättelsen som "riktig" historia. Har själv kommit på mig med att göra detta i fallet med Skottlands 1700-talshistoria, ett ämne där hela min kunskap är byggd på Diana Gabaldons romaner vilka jag faktiskt inte har en aning om hur pass historiskt korrekta de är...

Fördelen med historiska romaner/filmer är att folk blir intresserade och väljer förhoppningsvis att läsa mer om ämnet och då får sig till livs en mer vetenskaplig historisk skildring.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: "Pathfinder"
« Svar #18 skrivet: augusti 13, 2007, 11:38 »
Jag blir osäker på vad du menar Mina.

...men sedan kommer man ju till en gräns där författaren borde ägna sig åt fantasy i stället för att försöka pressa in sin berättelse i ett historiskt sammanhang där det bara blir fel.

Jag ser inte att det skulle finnas något behov av att defineiera några gränser mellan "fantasy" och historiskt förlagda romaner. Ta bara en sådan roman som "Jonathan Strange and Mr Norell" av Susanna Clarke (2004). Den är känd för att utspela sig i ett ganska "historiskt korrekt" borgarklassens England under 1800-talets början, men dess handling kan ändå beskrivas som fantasy (den handlar om återupptäckandet av den engelska magin). Jag kan inte tro att du verkligen menar att Clarke skulle undvikit att förlägga sin berättelse till det historiska tidiga 1800-talet. Just detta historiska förläggande ser jag som en av bokens stora förtjänster. Och så ser jag på en mängd andra fantasi-berättelser som är förlaggda i historiska rum. De historiska miljöerna är en krydda för dessa berättelser tycker jag. De är inte på något sätt "heligare" än några andra miljöer eller företeelser som hateras i skönlitteratur och film.

Och vad är det egentligen som blir "fel"? Ur en strikt historisk synvinkel blir det väll altid "fel" om man lägger till egna fantasihistorier?