Författare Ämne: arkeologi distans  (läst 9891 gånger)

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
arkeologi distans
« skrivet: augusti 17, 2006, 13:28 »
Hejsan!

Jag ska börja läsa arkeologi på distans nu till hösten, på Gotlands högskola. Är det någon som vet om det finns en arkeologi B kurs som inte har obligatoriska möten? Jag lade nämligen märke till att B kursen på Gotland har tre grävveckor. Eftersom jag inte har möjlighet att vara borta i tre veckor så skulle det vara bra att få reda på om någon skola överhuvudtaget har en b kurs utan detta. En till fråga, ni som verkar ha koll, vilka skolor är det som har arkeologi på distans? Var inne på någon skolas hemsida där det stod att det fanns både kurser B.1 B.2 osv. blev väldigt förrvirrad

Jätte tacksam för svar

Jessica

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
arkeologi distans
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2006, 21:18 »
Hej.
Är verkligen grävveckorna obligatoriska? När jag läste på Hgo så har jag för mig att seminariegrävningarna var frivilliga för de som läste på distans.

/Jesper

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
arkeologi distans
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2006, 06:30 »
Hej! Seminariegrävningarna är obligatoriska. Däremot kan man närvara under sommaren (på semestern istället för terminen) på grävningar som man då kan tillgodoräkna sig. Detta görs upp med berörd lärare (så var det ialla fall när jag läste B- kursen där). Göteborg har tidigare haft B-kursen på distans. Hör av dig till Håkan Karlsson på institutionen där.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
arkeologi distans
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2006, 12:10 »
undrar hur det blir med det ekonomiska då? Man har ju ingen semester om man pluggar, och man lär kanppast få från csn heller! Hur ska man betala hyran den månaden när man är borta i tre veckor? Någon som har erfarenhet från det?

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
arkeologi distans
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2006, 15:55 »
Jag tror att Kalmar högskola har sin seminariegrävning först på C-kursen. Vet dock inte om de har någon distansutbildning.

En annan variant är att kolla med studievägledaren på orten om man kan ta in poängen på annat sätt, t ex genom att gå igenom och jämföra grävrapporter med varandra eller ett teoretiskt metodstudium rörande undersökningar. I de flesta fall är Högskolorna/Universiteten ganska öppna för olika typer av lösningar.

/Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Ellen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
    • min magisteruppsats i arkeologi
arkeologi distans
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2006, 20:46 »
Jag läste en sommarkurs på Gotland förra året och finanserade det hela med sparpengar ihoppsnålde under läsåret samt lite sparat från sommarjobb från året innan, jag hadde tur och hittade billigt boende vilket inte är det lättaste i visby på sommaren, en anons i lokaltidningen i god tid rekomenderas..

Sen hadde jag en fördel i att jag vara där under en längre period vilket gjorde det lättare att få bostad iom att folk som inte i första hand hyr ut till turister för hutlösa priser gärna hyr ut under längre tid... men för tre veckor lär det väll inte gå så mycket pengar då skulle du ju tom kunna hitta nått inte allt för svindytr vandrarhem och du har ju ett år på dig att samla i hopp pengar. Men mina 2 månader klarade jag mig iaf på ca 12000 kr mat och hyra och resor inräknat.

Sen är det ju möjligt att du inte behöver närvara hela tre veckor.. du kanske kan vara där två och göra nån uppgift som kompensation för den tredje, det bästa är nog att ringa eller maila din kursansvarige eller någon annan av dina lärare och förklara situationen, sånt här brukar gå att lösa.

Utloggad Lars Helgesson

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
arkeologi distans
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2006, 22:19 »
Jag deltog i grävkursen på Gotland i sommras. För att bli godkänd på B-kursen måste man gräva 3 veckor samt göra en mindre skriftlig hemuppgift.

/Lars

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
arkeologi distans
« Svar #7 skrivet: augusti 19, 2006, 06:25 »
I mitt fall gick det absolut inte att göra någon ersättningsuppgift. Jag fick dessutom den idiotiska idén att prata med institutions/kurssekreteraren innan kursen för att säkerställa att "man inte måste åka dit" (jag tänker att man gör det om man absolut vill veta hur kursupplägget ser ut, eller hur?). Hon var då ny, men menade att "det vore väl konstigt om man MÅSTE åka dit, det är ju distans..., det ska nog gå att lösa", hon hade ialla fall hört om folk som fått ersättningsuppgifter på andra distansutbildningar (ingen berörd lärare fanns tillhands att fråga, det var under semestern).
Jag var tvungen att veta eftersom att, jag med tre barn, inte kunde försvinna i tre veckor. Så jag började på kursen, gick halva tiden och blev både snopen och förbannad när det inte var förhandlingsbart. När jag ifrågasatte kurssekreteraren blev det hela mycket obehagligt...
Följden blev att jag läste B-kursen till största delen på Gotland för att sedan ta halva B-kursen (på heltid) på Södertörns Högskola (som är kanon!), som förde över poängen. De hade träffar en gång i veckan vilket gjorde att jag fick i hop både jobb och resor (bor 12 mil från skolan). De var definitivt INTE omöjliga, tvärtom. Jag läste de momenten som fattades, var med på 4 veckors seminariegrävningar dagtid (som var värda varenda sekund, gud vad roligt det var!) men kunde åka hem kvällstid. Jag blev kvar på Södertörn som jag härmed vill slå ett extra slag för...
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad arkeologen

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
    • http://arkeologen.com
Bo ihop och annat smått och gott
« Svar #8 skrivet: augusti 24, 2006, 15:19 »
Jag bodde ihop med tre av mina klasskamrater när vi grävde på Gotland i maj i år. Hade skitkul, rent ut sagt. Visserligen gick det åt en del pengar, men varje krona som man spenderade där är värd det.

Jag vill gärna slå ett slag om att om du vill bli arkeolog så bör du vara med på en utgrävning, man lär sig jättemycket, och man ställs verkligen på prov om man har gjort rätt val här i livet. För min egen del fick jag det bara mer bekräftat att jag ska jobba som arkeolog, medans för en del av mina kompisar (inte de jag bodde ihop med) är arkeologjobbet inget för dem även om de tidigare var övertygad om att de skulle bli arkeologer. Så...praktik behövs. Så jag upprepar mig återigen, var med på en grävning!
rågar man ingenting får man ingenting veta

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
arkeologi distans
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2006, 22:21 »
tack för alla svar!

Det finns ingen som vet vilka universitet och högskolor som har B kursen på distans då?

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
arkeologi distans
« Svar #10 skrivet: augusti 30, 2006, 22:23 »
hej igen...

jag har även tänkt att läsa arkivvetenskap... det på distans med iallafall a kursen! Någon som vet var man kan läsa den på distans? verkar inte vara på så många ställen! Någon som läst både arkeologi och arkiv? tycker att det verkar vara ämnen som kan komplettera varandra ganska bra, eller?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
arkeologi distans
« Svar #11 skrivet: augusti 30, 2006, 22:32 »
Det kan nog vara en bra kombination. Arbetsmarknaden för arkivarier är lite ljusare eftersom de flesta mycndiheter o dyl har arkiv.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
arkeologi distans
« Svar #12 skrivet: augusti 30, 2006, 22:37 »
Gorm: Jag har tidigare läst etnologi 40 poäng, men ångrar mig nästan att jag inte läste museologi, det verkar vara en bättre kombination om man vill bli arkeolog på museum eller hur? Vet inte så mycket om vad som är bäst att kombinera... så det hade vart trevligt med tips! :)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
arkeologi distans
« Svar #13 skrivet: augusti 30, 2006, 22:41 »
Museologi eller en curatorutbildning (utställnigsproduktion). Kulturgeografi är en annan bra kombination eftersom det ger lite andra perspektiv.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
arkeologi distans
« Svar #14 skrivet: augusti 31, 2006, 11:08 »
Citat från: "jesssie"
Gorm: Jag har tidigare läst etnologi 40 poäng, men ångrar mig nästan att jag inte läste museologi, det verkar vara en bättre kombination om man vill bli arkeolog på museum eller hur?


Det vet ej fasen. Den absoluta majoriteten av de arkeologer som jobbar på museum har inget med museets löpande verksamhet att göra, man arbetar uteslutande med externfinansierad uppdragsverksamhet (arkeologiska undersökningar inför olika former av markexploatering). Något som i många fall ger museet vissa intäkter för att bedriva sin ålagda verksamhet. Det är i alla fall min krassa erfarenhet från att ha jobbat som arkeolog på ett halvdussin museer..... En vassare kombinatin är nog med exempelvis mkb!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/