Författare Ämne: Jarlabankes ålder  (läst 15095 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Jarlabankes ålder
« skrivet: augusti 07, 2006, 14:47 »
Denna diskussion är flyttad från Jarlabankes bro rekonstrueras

/Johan - Admininstratör


Hm! I texten på Stockholms stadsmuseums hemsida står: "Jarlabanke föddes omkring 1035 och blev kanske 60 år. Sin runstensbro lät han bygga när han var i 20-årsåldern."

Jag trodde att man endast kände honom via runstenarna vilka, enligt samma hemsida kan dateras till 1020-1050 och 1020-1080. Var har man fått året 1035, 60-års åldern och 20-årsåldern ifrån? Tacksam för svar så jag kan utöka min egen tydligen bristande kunskap i detta ämne.
« Senast ändrad: mars 23, 2007, 08:49 av Gorm »

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Jarlabankes ålder
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2006, 14:31 »
Jag skulle gissa på mer eller mindre kvalificerade gissningar. Man har troligtvis använt sig av resten av Jarlabankestenarna. U 142 kan t ex med sin stil (en Öpir-sten från sent 1000-tal ) och text visa att Jarlabanke blev kring 60 år och sen kan man räkna bakåt till 1050 då bro-stenarna restes.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Jarlabankes ålder
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2006, 15:54 »
Förstår fortfarande inte hur man får fram ens antydningar till dessa dateringar och åldrar. Jarlabanke lät själv resa ett antal stenar som runristaren Fot ristade. Fot har man allmänt antagit levde vid mitten av 1000-talet. Jarlabankes son Ingefast lät resa en sten till faderns minne, en sten som ristades av Öpir som allmänt anses ha verkat i slutet av 1000-talet. Via andra, tidigare runstenar får vi veta att Ingefast och Junon var hans föräldrar och Östen och Estrid hans farföräldrar. Inga av dessa uppgifter säger något om hans ålder, när han byggde bron eller hur gammal han då var.

Finns det någon dendrodatering av bron som kan kastas in i denna synnerligen bristfälliga tidskedja?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Jarlabankes ålder
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2006, 11:14 »
Som sagt, en kvalificerad gissning vilket de kanske kunde nämt i texten. Varför inte skicka ett mail till Sthlm länsmuseum och fråga? Skulle vara intressant att veta om de bara gissar eller om de har något annat än bara runstenarna att gå på.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Jarlabankes ålder
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2006, 19:22 »
Har varit i trevlig mailkontakt med Stockholms Stadsmuseum som medger att man tar ut svängarna lite när det gäller just dateringarna kring Jarlabanke, något man också omnämner i webbtexten men som jag bommat. Tycker dock det är tråkigt att det inte finns nytt dateringsmaterial i denna spännande släkthistoria, speciellt som den bl.a. sätter den äldsta kristna tiden i Uppland under sökljuset.  

För att visa på svårigheterna att pussla ihop denna äldsta kända svenska släktkrönika har jag nedan listat upp fakta och även gjort ett eget försök att få ihop detta på en vettig tidsaxel.
 
A: Östen och Estrids barn Gag dör och de reser ett minnesmärke med stenar över honom. På en runsten manifesteras hans minne (U137). Runstenen bär ett stort kors. Denna runsten menas vara den äldsta som med säkerhet omnämner Jarlabankes ätt. Gag måste ha varit minst i tonåren eftersom man troligtvis inte reste runstenar över barn.

Östen och Estrid har flera kända söner som överlevt Gag: Ingvar, Sven, Ingefast (Jarlabankes far) och Östen.

B: Av dessa dör Ingvar först eftersom han inte är omnämnd på den runsten som Sven, Ingefast och Östen reser över sin döde fader. Det berättas att ”de gjorde denna bro och denna hög.” (U135) Med Sven, Ingefast och Östen börjar nu brobyggandet i släkten, något som fortsätter ytterligare två släktled framåt. På en runsten bredvid denna sten (U136) kompletterar modern Estrid med den intressanta uppgiften att fadern varit i Jerusalem och dött i Grekland.

C: Ingefast gifter sig med Ragnhild och får med henne sonen Häming.

D: Ragnhild dör när Häming kommit upp i vuxen ålder och han och fadern Ingefast reser en runsten över moderns minne (U148).

E: Ingefast gifter sedan om sig med Jorun och får med henne sonen Jarlabanke.

F: Ingefast dör och modern Estrid (Jarlabankes farmor) låter då bygga vägar och bekosta brobygge för sina döda söner Ingvar och Ingefast. På samma runsten omtalas att Ingefast söner Häming och Jarlabanke deltar i detta arbete (U101). Jarlabanke måste alltså ha blivit vuxen innan fadern dör.

G: Jarlabanke har två kända hustrur, Fastvé och Jorun. Vilka av dessa som var den första hustrun kan inte avgöras, troligtvis Fastvé. Med Fastvé har Jarlabanke sonen Svein (U150).

H: Med Jorun har Jarlabanke sonen Ingefast, vilken reste en sten till sin faders minne (U142). Denna sten är den yngsta i släktkedjan då den är ristad av Öpir som var verksam någon gång under perioden ca 1060-1100.

*****

Vi känner alltså fyra generationer. Runstenen under A ovan kan eventuellt dateras till perioden 1020-1040. Då vi inte vet Gags ålder och inte vilken ordningsföljd han haft i paret Östen-Estrids barnaskara är vi redan här ute på riktigt hal is. Låt oss anta att han varit äldst och varit vuxen dvs minst ca 15 år när han dog. Då kan paret ha gift sig 1005-1025. Sedan får de fyra söner och rimligtvis några döttrar. Då har vi kanske en barnafödarperiod 1005-1030. Under denna period föds Jarlabankes far Ingefast. Låt oss säga att han ligger mitt i barnaskaran dvs någon gång 1020-1030.

När gifter sig Ingefast? Tidigast i 20-årsåldern dvs kanske runt 1040? Han är gift två gånger. Om Ragnhild är den första hustrun, vilket inte är omöjligt, dör hon först när hennes son Häming är så gammal att han kan göra minnesmärke efter sin mor, alltså han är minst ca 15 år. Vi är då framme vid ca 1055 för det nya giftet och Jarlabankes födelse. Om vi sätter Öpirs sten, H ovan, till runt 1100 skulle detta indikera senaste gräns för Jarlabankes dödsår och han är då runt 45 år gammal. Detta kan dock tyckas vara lite för kort livstid eftersom han är gift två gånger och har haft vuxna barn vid båda giftena. Den första sonen omtalas på runsten och måste vara alltså vara vuxen när första hustrun dog, minst 15 år och likaså måste sonen i andra giftet vara vuxen när den sista runstenen höggs. Jarlabanke bör kanske vara född runt 1050.

Med så många osäkra variabler blir allt bara lösa hypoteser. Att Jarlabanke vid sin död bör ha varit minst giftasålder + vuxet barn + nygifte + vuxet barn = kanske 50 år är väl dock sannolikt.

Funderar på om man inte kan få en hjälpande hand i den absoluta kronologin genom den pilgrimsfärd till Jerusalem som Jarlabankes farfar Östen gjorde. Han har hunnit få fyra söner men måste rimligtvis inte vara mer än medelålders inför resan, låt oss säga ca 40 år. Jerusalemsresor före mitten av 1000-talet skulle vara häpnadsväckande tidigt, även mätt med europeiska pilgrimsresors mått. Kanske kan han emellertid ha deltagit i det stora pilgrimståg till Jerusalem som Gunther, biskop av Bamberg i Mittyskland anordnade för 12000 (!) pilgrimer i norra Europa, vilket skedde år 1065? Östen skulle då ha varit född först runt 1020 vilket flyttar fram släktkronologin några decennier.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Jarlabankes ålder
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2006, 20:20 »
Intressanta hypoteser Sven! :) Du menar väl ändå Stockholms läns museum? Jag åkte förbi Jarlabankes bro för 30 minuter sedan och då låg den i Täby. ;) Om Jarlabanke är född 1050; menar du då att Gräslunds runstenskronologi är felaktig? Utifrån hennes kronologi är U164 ristad 1020-1080 (Pr2-Pr3) och U165 ristad 1020-1050 (Pr2). Utgår man från dessa borde Jarlabanke kanske vara född på 1030-talet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Jarlabankes ålder
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2006, 23:15 »
Låt oss istället för min tanke om att Jarlabank ska vara född på 1050-talet antar att han föds ca 1030. Hans far Ingefast var under sin livstid gift två gånger, rimligtvis först med Ragnhild eftersom hon nämns på runsten U148 där andra namn som nämns bara är fadern Ingefast och sonen Häming vilka reser stenen över modern.

När Ragnhild dör är hennes son vuxen eftersom han är med på runstensresningen efter modern. Låt oss antaga 15 år som sonens minimiålder. Ingefast är då ca 20 år (antagen minimi giftasålder) + 15 år = 35 år. Ingefast gifter om sig och får Jarlabanke. Dvs med dessa minimisiffror skulle Jarlabankes far Ingefast vara född 1030-35 = redan 995.

Ingefasts far är Östen som dör på Jerusalemsresa. Han har med Estrid fem söner och troligen ett antal döttrar. Om han är far till minst fem barn före år 1000 får denna hans rimliga ålder konsekvenser för hans Jerusalemsresa vilken i så fall bör ha skett redan på 1020-talet då han kanske var upp mot femtio år. Jag anser det som fullständigt uteslutet med en sådan speciell resa så tidigt under den svenska missionstiden.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Jarlabankes ålder
« Svar #7 skrivet: augusti 16, 2006, 12:03 »
Bara för att krångla till det lite extra.

Anses inte Egil Skallagrimsson vara man nog redan vid 12 års ålder. Vill minnas att han slog ihjäl någon redan då.
Och hur kristendomen såg ut på 1000-talet i Uppland gällande synen på frillosöner vet man väl inte? Enligt de gamla sagorna(?) var väl alla barn likställda oavsett giftermålsstatus, i alla fall före kristendomen. Sedan kanske det bara gällde en enskild dal på Island, men tänk tanken.
Ergo, det finns egentligen inget som säger att man var vuxen först vid 15 år, även om jag håller det för en bra gissning (min egen 15-åring skulle jag definitivt inte kalla vuxen :-) ) samt att Ingefast inte behövde vänta tills den första frun dog innan han skaffade sig en ny son.
Qui tacet, consentit

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Jarlabankes ålder
« Svar #8 skrivet: augusti 16, 2006, 18:23 »
Egil spelade boll redan som 7-åring och blev då så ilsken på motståndaren att han lånade en skäggyxa och "högg yxan i huvudet på honom så att den stod rätt genom hjärnan." Sedan spelade han också boll som 12-åring och slog efter matchen ihjäl en av husfolket. Detta säger därför inte direkt något om myndighetsåldern på den tiden. Mer intressant är kanske Snorres uppgifter om Olof den digre (helige) ca 1000: "Han var tolv vintrar gammal, då han första gången steg i härskepp." Snorre tar med denna uppgift i sin berättelse närmast som om det var en ovanlighet med en så ung krigare. Jag har valt 15 år som myndighetsålder i beräkningarna ovan eftersom denna ålder svarar till vad Barbro Nordlöf i "Rättshistoria för släktforskare" anger som myndighetsålder i Sverige fram till 1712, då den höjdes till 21 år.

Du har rätt i fallet om oäkta barn, ett fult begrepp som faktiskt den tidiga kyrkan införde här i Norden. Ett tydligt exempel: Sven Estridsen, kung av Danmark, hade med sina frillor fem söner vilka alla blev kungar efter varandra, den siste 1103. Efter detta var det omöjligt för oäktingar att överta kronan i Danmark.  

Tror dock inte att de stormän det här är frågan om hade fler hustrur; dels var redan den förste i kedjan, Östen, en så otroligt hjärntvättad kristen att han reste till Jerusalem, dels var säkert i detta högre samhällsskikt giftermål lika med sammanslagning av landområden. Då fick det nog gå till "på rätt sätt".

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Jarlabankes ålder
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2006, 13:10 »
Citat från: "Sven lagman"
Jag anser det som fullständigt uteslutet med en sådan speciell resa så tidigt under den svenska missionstiden.


Varför skulle en pilgrimsresa till Jerusalmen på 1020-talet vara uteslutet?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Jarlabankes ålder
« Svar #10 skrivet: augusti 30, 2006, 23:34 »
Varför jag håller det för osannolikt att en storman från Uppland som pilgrim kan ha besökt Jerusalem så tidigt beror på några faktorer:

A: Den politiska situationen i Jerusalem fram till mitten av 1020-talet verkar inte ha tillåtit pilgrimer. Trots att Jerusalem erövrades av araberna redan år 638 så kunde judar och kristna leva kvar fritt och kristna pilgrimer kunde besöka de heliga platserna. I början av 1000-talet förändrades emellertid allt radikalt när under fatimidedynastin den fanatiske kalifen al-Hakim bi-Amr Allah tog makten i Jerusalem. De kristna attackerades, kyrkorna revs ner däribland gravkyrkan år 1009 och stor grymhet rådde. Först 1021 mördades kalifen men det tog tid innan situationen åter stabiliserades så att pilgrimer åter kunde besöka staden.

De pilgrimer som är kända från efter denna tid är ett pilgrimsfölje 1026 under ledning av Richard II av Normandie; år 1033 ankom ett större antal, året 1035 en grupp under Robert the Devil.

B: En pilgrimsresa till Jerusalem var inte något som en ensam man här uppe i Norden kunde göra. Östen måste ha färdats i en grupp av rikare personer vilka alla varit "fanatiskt" kristna. Att lägga kristendomen så fast etablerad redan före eller runt 1020 i Uppland att man tog åstad på sådana långfärder verkar därför för mig fullständigt osannolikt.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Jarlabankes ålder
« Svar #11 skrivet: augusti 31, 2006, 11:29 »
I anlsutning till Jerusalemstenen (U 136) vid Broby bro har man påträffat kristna begravningar som med mynt daterats till tidigast 1020-tal (tpq 1025 respektive 1029) vilket skulle kunna placera dem i allla fall i 1030-tal. Gravarna innehöll bl a en ung pojke och en äldre kvinna. Om vi vill koppla graven med den äldre kvinnan till Estrid har vid dock problemet att Estrid låter bygga bro efter Ingefast och Ingvar långt senare (U 101, enligt uppgift daterad till Pr4, dvs sent 1000-tal). Visst är det vanskligt att koppla gravarna till stenarna men tanken är lockande. Dessutom föreligger möjligheten att det fanns flera personer med samma namn i området.  :roll:

U 136 nämner att han drog till Jerusalem men dog i Grekland, kanske kom de aldrig dit beroende på det instabila läget? Eftersom Östen och Estrid reser en (kristen) runsten över sin som Gag (som rimligtvis dog relativt tidigt) så borde föräldrarna varit kristna (kanske t o m "fanatiska") redan vid denna tid (ca 1035 om vi leker med tanken att pojken i graven är Gag). Spekulationer såklart men det är det ju ganska gott om i den här tråden. Intressanta spekulationer dessutom. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Jarlabankes ålder
« Svar #12 skrivet: augusti 31, 2006, 22:17 »
Håller med dig Gorm om flödet av spekulationer. Kunde bara inte låta bli. En liten eftertanke som slog mig: Med hänsyn tagen till att Jarlabankestenarna är de runstenar som ger den bästa informationen om en hel släkt och att det dessutom finns arkeologiskt utgrävningsmaterial som bör kunna kopplas till stenarna är det faktiskt frapperande hur många spekulationer detta kan leda fram till. Alltså, ju mer faktamaterial destu mera spekulationer och osäkerheter. Sicket dilema :shock:

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Jarlabankes ålder
« Svar #13 skrivet: september 01, 2006, 23:46 »
På den punkten är vi överens. En annan intressant släkt är de som omtalas på runstenar på Ekerö (U29 och U20/21) och i Snåttsta/Vreta i Vallentuna (U329, U330, U331 och U332). Det är dock en helt annan diskussion. ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Jarlabankes ålder
« Svar #14 skrivet: mars 18, 2008, 14:55 »
Ååååh, en tråd om Jarlabankesläkten! Förlåt att jag väcker den efter så här lång tids dvala, men det här är något jag har snöat in helt på.  :D

I anlsutning till Jerusalemstenen (U 136) vid Broby bro har man påträffat kristna begravningar som med mynt daterats till tidigast 1020-tal (tpq 1025 respektive 1029) vilket skulle kunna placera dem i allla fall i 1030-tal. Gravarna innehöll bl a en ung pojke och en äldre kvinna. Om vi vill koppla graven med den äldre kvinnan till Estrid har vid dock problemet att Estrid låter bygga bro efter Ingefast och Ingvar långt senare (U 101, enligt uppgift daterad till Pr4, dvs sent 1000-tal). Visst är det vanskligt att koppla gravarna till stenarna men tanken är lockande. Dessutom föreligger möjligheten att det fanns flera personer med samma namn i området.  :roll:

Då vet vi att graven kan dateras till tidigast 1029, men finns det något som begränsar åt andra hållet? Spontant (och helt ovetenskapligt) kollar jag mynten jag har på mig just nu och de äldsta är från 1973, 1977 och 1980. Om jag skulle dö och begravas med dem så säger de inte särskilt mycket om dödsdatumet. Pr4 brukar dateras till cirka 1060-1100 så helt otänkbart är det väl inte att det är Estrid som ligger där?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Jarlabankes ålder
« Svar #15 skrivet: mars 18, 2008, 14:57 »
Låt oss istället för min tanke om att Jarlabank ska vara född på 1050-talet antar att han föds ca 1030. Hans far Ingefast var under sin livstid gift två gånger, rimligtvis först med Ragnhild eftersom hon nämns på runsten U148 där andra namn som nämns bara är fadern Ingefast och sonen Häming vilka reser stenen över modern.

När Ragnhild dör är hennes son vuxen eftersom han är med på runstensresningen efter modern. Låt oss antaga 15 år som sonens minimiålder. Ingefast är då ca 20 år (antagen minimi giftasålder) + 15 år = 35 år. Ingefast gifter om sig och får Jarlabanke. Dvs med dessa minimisiffror skulle Jarlabankes far Ingefast vara född 1030-35 = redan 995.

Måste Häming verkligen vara så gammal som minst 15? Som du skriver kan Ingefasts och Ragnfrids äktenskap till viss (stor?) del handla om sammanslagning av landområden, och då är det kanske viktigt för Ingefast att framhäva Häming som arvtagare av Ragnfrids ägor för att förhindra att hennes släktingar börjar göra anspråk. Vid Hämings eventuella frånfälle i unga år är det ju Ingefast själv som står på tur att ärva. Sett i det sammanhanget behöver inte Häming vara särskilt gammal, han kanske inte ens har lärt sig gå... :)

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Jarlabankes ålder
« Svar #16 skrivet: mars 18, 2008, 14:58 »
Du har rätt i fallet om oäkta barn, ett fult begrepp som faktiskt den tidiga kyrkan införde här i Norden. Ett tydligt exempel: Sven Estridsen, kung av Danmark, hade med sina frillor fem söner vilka alla blev kungar efter varandra, den siste 1103. Efter detta var det omöjligt för oäktingar att överta kronan i Danmark. 

Tror dock inte att de stormän det här är frågan om hade fler hustrur; dels var redan den förste i kedjan, Östen, en så otroligt hjärntvättad kristen att han reste till Jerusalem, dels var säkert i detta högre samhällsskikt giftermål lika med sammanslagning av landområden. Då fick det nog gå till "på rätt sätt".

Å andra sidan, om vi tänker oss att Ingefast gifte sig med Ragnfrid och fick sonen Häming och sedan "av misstag" fick sonen Jarlabanke med Jorun (dylikt har hänt både förr och senare), vore det då inte "rätt sätt" att efter Ragnfrids död ta Jorun till maka och göra oäktingen Jarlabanke till äkta?

(En mer romantisk version är den där Ingefast gör Jorun på smällen varpå stränge pappa Östen får bråttom att arrangera ett äktenskap mellan Ingefast och Ragnfrid, en rent politisk uppgörelse. När Ragnfrid dör i barnsäng har pappa Östen hunnit gå bort och Ingefast får äntligen sin ungdomskärlek Jorun. Slutet gott, allting gott.) ;)

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Jarlabankes ålder
« Svar #17 skrivet: mars 18, 2008, 14:59 »
G: Jarlabanke har två kända hustrur, Fastvé och Jorun. Vilka av dessa som var den första hustrun kan inte avgöras, troligtvis Fastvé. Med Fastvé har Jarlabanke sonen Svein (U150).

H: Med Jorun har Jarlabanke sonen Ingefast, vilken reste en sten till sin faders minne (U142). Denna sten är den yngsta i släktkedjan då den är ristad av Öpir som var verksam någon gång under perioden ca 1060-1100.

En petimäteranmärkning i all välmening: U 142 berättar att "Ingefast lät resa stenen och göra bron efter Jarlabanke, sin fader, och Joruns son, och Kättilö lät (resa stenen) efter sin man. Öpir ristade." Jarlabankes andra hustru heter alltså Kättilö, och Fastvi är sålunda hans första maka. Jorun är hans mor.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Jarlabankes ålder
« Svar #18 skrivet: mars 18, 2008, 15:01 »
På den punkten är vi överens. En annan intressant släkt är de som omtalas på runstenar på Ekerö (U29 och U20/21) och i Snåttsta/Vreta i Vallentuna (U329, U330, U331 och U332). Det är dock en helt annan diskussion. ;)

/Johan

En helt annan diskussion? Säg inte det. ;)

U 329 berättar att "Inga lät resa dessa stenar efter Ragnfast, sin man. Han var broder till Gyrid och Estrid." Estrid förefaller inte ha varit något vanligt namn så hypotesen att hon är identisk med Jarlabankes farmor är inte helt otänkbar. Av den långa inskriften U 29 att döma rörde sig såväl Inga som Ragnfast i samhällets övre skikt. Att Ragnfasts systrar nämns i U 329 är nog för att visa att de bekräftar/godkänner att Inga har ärvt Ragnfast genom sonen som också dött, men det kan även tolkas som att systrarna är några som den som läser stenen förväntas känna till. Oavsett vilket låter Estrid som en lämplig maka för Östen.

Utloggad Arminius

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
SV: Jarlabankes ålder
« Svar #19 skrivet: augusti 06, 2008, 10:36 »
Östens (och Estrids?) färd till Jerusalem finns diskuterad i en kort uppsats av Rune Edberg i Fornvännen 5/2006. Han redovisar ett tidigare obeaktat skriftligt källmaterial från klostret i Reichenau vid Bodensjön, en plats där många pilgrimer norrifrån mellanlandade. Namnen Östen och Estrid finns i "gästboken" från Reichenau fast dateringen är sen (ca 1090?) vilket är problematiskt i förhållande till de svenska källorna. Några förslag till lösning på gåtan finns i artikeln!