Författare Ämne: Könsroller under yngre järnålder  (läst 5449 gånger)

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Könsroller under yngre järnålder
« skrivet: augusti 07, 2006, 15:44 »
I en länk till NE om en utställning om de fornnordiska myterna, skriven av Charlina Erliksson och publicerad 2006-06-23, påstås följande om det förmedeltida norden (i detta fall perioden 300-1050): ”Både spinnande och sejd (trolldom, shamanism) tillhörde den kvinnliga sfären och var strängt förbjudna för männen.”
Eftersom uttalandet är gjort med en sådan förbehållslöshet ger det intrycket av ”hard facts” varför jag antar att det finns ett flertal samtida källor av högt tillförlitlighet att luta sig på. Är det någon som vet vilka dessa är?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Könsroller under yngre järnålder
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2006, 16:02 »
I Lokasenna, vers 24, står följande:

Det sägs att på Samsö sejdade du
och lekte på lock som völvor;
som trollkarl for du bland folk omkring,
det tycks mig omanlig åtfärd.
               

Neil Price tar bl a upp detta i sin avhandling The Viking way: religion and war in late Iron Age Scandinavia. Bla står det i Ynglingasagan (7) att anledningen till att inte män praktiserade sejd var att det medförde så mycket ergi (omanlighet). Trots detta finns det flera exempel i sagorna på män som praktiserade sejd, de kallades bla seiðmaðr. Troligtvis sågs dessa män som annorlunda ur ett genusperspektiv.

Gällande spinnande så kan man ju dra paraleller med Nornorna (Urðr, Verðandi och Skuld) som spann människornas öden. Det finns mycket som tyder på en uppdelning mellan typiska manliga och kvinnliga sysslor; kanske ansågs spinneri som "kvinnogöra"?

Det finns en diskussion om ergi här.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Könsroller under yngre järnålder
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2006, 16:20 »
Jodå att det även förr verkar ha funnits generella könsbundna arbetsfördelningar är jag helt med på. Men att påstå att dessa aktiviteter var "strängt förbjudna" var nytt för mig, och en ganska radikal tanke. Att det i en 1200-tals text från Island påstås att sejd verkar omanligt, tycks mig snarare som ett rätt personligt färgat tyckande av en enskild individ (skalden). Det är inte det samma som att det var en utbredd norm i hela skandinavien även 500 år tidigare. Och det är ju absolut inte det samma som att det vore förbjudet, och inte alls det samma som att det vore strängt förbjudet (vilket innebar stränga straff antar jag). Och var finns spåren efter lagarna som reglerat spinnandet?

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Könsroller under yngre järnålder
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2006, 16:32 »
Föresten, är inte det där strofen när Loke beter sig illa på fest hos asarna? Skulle inte det i så fall också kunna illustrera en typiskt exempel på dåligt beteende (eftersom det väll ansågs illa att kalla någon för omanlig), eller t.o.m. dåliga eller provocerande åsikter (att förknippa sejd med omanlighet), och inte något som var en allmänrådande norm? Typ som att litterärt skriva ner en birakilles uttalanden?
Tack för litteraturtips föresten!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Könsroller under yngre järnålder
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2006, 19:20 »
"Förbud" kan även tolkas som att det ansågs som ett socialt självmord att bryta mot normen men jag håller med om att det är lite väl enkelspårigt uttryckt. Det är kanske svårt att nyansera i ett uppslagsverk? Att spinneri skulle vara förbjudet på samma tror jag mig inte hört tidigare. Kanske värt att kontakta artikelförfattaren? :)

Att kalla någon för omanlig återkommer ständigt som den "ultimata förolämpningen", bl a i Njáls saga och Gísla saga och är belagt med straff i Gulatingslagen och Frostatingslagen. Det återfinns även på Björketorps- och Stentoftenstenen i Blekinge.

Att ergis koppling till sejden skulle vara en efterkonstruktion för att svartmåla trolldom och/eller Oden är en intressant tanke. Catharina Raudvere problematiserar kring ergi och sejd i Kunskap och insikt i norrön tradition - mytologi, ritualer och trolldomsanklagelser om du vill läsa mer. Ergi <-> sejd/trolldom förekommer dock på fler ställen, t ex  Gísla saga Súrssonar. Hur som helst verkar sejdutövaren betraktas som en outsider, någon som var potentiellt farlig.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Könsroller under yngre järnålder
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2006, 19:38 »
Icke att förglömma 'heþnalagh' :"..þu ær æi mans maki oc eig maþr i brysti .." Det är väl fortfarande ganska vanligt som förolämpning?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad charlina

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Könsroller under yngre järnålder
« Svar #6 skrivet: april 06, 2007, 14:34 »
Denna information kommer från utställnignen Odens öga på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Könsroller under yngre järnålder
« Svar #7 skrivet: april 06, 2007, 14:36 »
Denna information kommer från utställnignen Odens öga på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Vilken information?