Jag ska försöka förklara hur jag menar.
Relevanta jämförelser i syfte att hitta likheter kan ju se ut på en massa sätt och ha helt olika syften. Utifrån grundläggande teologiska grundvalar är det naturligtvis stor skillnad mellan kristendom och asatro. En sådan jämförelse kan i vissa fall vara relevant, men jag tror inte det är det vi diskuterar här.
Det jag menar är jämförelser mellan kristendomen, så som den utvecklades och såg ut på 300-1200-talet, och de fragment vi hittar av asatron. De två första av de följande styckena motiverar varför det arkeologiska källmaterialet som vi tolkar som spår efter asatron också bör studeras ur en fornkristen aspekt. Det sista stycket motiverar varför det historiska källmaterialet i än högre utsträckning bör behandlas på detta sätt.
För det första så utvecklades ju asatron, tillsammans med en mängs andra pagana religioner i en värld i vilken kristendomen alltmer blev en faktor att räkna med vad gäller människors vardag såväl i fråga om makt, världsbild, värderingar, myter et.c. Det är fullt möjligt, för att inte säga troligt, att det funnits kristna i Skandinavien från 500-talet och framåt, och de som reste söderut kom med stor sannolikhet i kontakt med kristendomen mycket tidigt. Det är alltså fullt tänkbart att asatrons utveckling mycket tidigt kom att influeras av kristendomen, på samma sätt som den influerades av andra pagana religioner. (Och på samma sätt som kristendomen kom att färgas av de pagana religionerna, men det är en annan historia.)
För det andra är det rimligt att tänka sig att asatron anpassade sig efter den nya situationen i samband med att kristendomen började vinna inflytande i området. Det finns ju mängder av tecken på detta, t.ex. uppkomsten av torshammare o.s.v. Det är rimligt att tänka sig att asatrons utveckling var en reaktion på och en effekt av den dåvarande kristendomens utformning. D.v.s. om kristendomen hade sett annorlunda ut hade antagligen också asatron utvecklats annorlunda.
För det tredje så är ju alla skriftliga källor (vissa fragmentariska runskrifter undantagna) som byggt upp vår bild av hur asatron sett ut formulerats av kristna i ett samhälle som varit kristet i flera generationer. Vår bild av asatron på Island enligt eddan et.c. är filtrerad genom den isländska 1200-talskristendomen. Om vi det minsta menar allvar med att försöka förstå asatron genom dessa sena, kristna källor så måste vi naturligtvis också försöka förstå 1200-talets kristendom och den världssyn som med största sannolikhet färgat deras framställning av asatron.
Sammantaget så är min poäng att det är nödvändigt att jämföra med den forntida kristendomen om vi vill försöka förstå asatron utifrån de källmaterial vi har idag, och jag tror också att vi kommer att finna många paralleller och effekter som kan tolkas som en sådan påverkan.