Författare Ämne: Gårdar/torp i Lärjedalen?  (läst 6765 gånger)

Utloggad Alruna

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Gårdar/torp i Lärjedalen?
« skrivet: juli 30, 2006, 16:35 »
Jag är själv inte utbildad arkeolog, så med risk för att jag använder felaktig terminologi skriver jag detta:

I skogen i Lärjedalstrakten (Göteborg) finns en hel del gamla stenmurar. Vissa sträcker sig över långa distanser. På en del ställen är marken plattare än vanligt och där växer det fruktträd. Mitt i skogen. Jag frågade en agrarhistoriker om detta och det ska tydligen ha funnits gårdar i området, men när dessa försvann (och varför), samt vilka som bodde där kunde han inte svara på. Murarna tror han är från storskiftesreformen ungefär.

Är det någon som vet någonting om detta, eller kan tipsa om litteratur?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Gårdar/torp i Lärjedalen?
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2006, 20:51 »
Ja, sannolikt gammal odlad mark du beträder där i skogen. Fruktträden tyder väl på att det låg någon gård/torp där fram på 1800-talet kanske, ev. in på början på 1900-talet när Sverige hade sitt maximala jordbruksutnyttjande. Skogen växer sig hög på 80 år.
Om du kan få tag på någon sockenkarta/häradskarta eller lantmäterikarta från 1800-talet så skulle du nog se de gamla gränserna mellan skog och åkermark och ängsmark. Är faktiskt väldigt spännande att göra sådan jämförelser, försöka leta fram någon väldefinierad punkt som man hittar till idag och kan se hur de gamla markslagen överensstämmer med det man kan se idag. Kolla på lantmäteriets web-sida, under historiska kartor, om det finns något för detta område, kan dock vara lite dyra att beställa i pappersform.

Murarna är troligtvis stengärdesgårdar. Innan skiftesreformerna avgränsade dessa de olika gärdena i två- eller tresädessystemen dvs. avskiljde så att korna inte skulle kunna komma in på de odlade åkertegarna, men ändå (på eftersommaren) kunna beta på den del som låg i träda det året. Dessa gärdesgårdar var i allmänhet trä- ("hank-")gärdesgårdar, men i stenrika områden i Sverige blev det under 1700-talet och 1800-talet allt vanligare att man byggde gärdesgårdarna av sten. Dessa områden var framförallt sydsvenska höglandet, men även i Västergötland (och Göteborgstrakten?), Öland, Dalarna m.m. förekommer det talrikt med stenmurar. Däremot sällan i t.ex. Uppland. Orsaken var att man i takt med effektivare plogredskap ville ha bort stenen ur åkrarna. (Med tidigare plogar och årder gick det att parera runt stenen). Ofta lade man stenen i högar, odlingsrösen, men senare ofta alltså i murar. Det var alltså en dubbel nytta, man fick upp stenen och man fick en avgränsning mot kreaturen samtidigt.

Att lägga sten i murar var alltså inte direkt avhängigt av några skiftesreformer utan hade påbörjats tidigare, men skiftesreformerna påskyndade nog bygget av stenmurarna, genom att bönderna fick ett enskilt ägande av åkertegen och antagligen var mer motiverade att göra långsiktiga (men jobbiga) förbättringar av åkermarken.

Sen är det ju en annan historia att det kan finnas betydligt äldre stensträngar på sina håll, från äldre järnålder, men dessa brukar inte kunna förväxlas med 1700-1800-talets stenmurar, eftersom de förhistoriska stensträngarna brukar vara ganska nedsjunkna saker, ibland knappt synliga under grästorven.

Är det nära till något stort säteri måste man även ta med i beräkningen att godsherren ofta lät inhägna sitt gods i stora välbyggda stenmurar. Men man brukar kunna se på dessa att de inte är agrara gärdesgårdar, de är mer välbyggda och går ofta spikrakt i terrängen, inramandes slottet/säteriet.

Som litteratur skulle jag rekommendera "Den agrara revolutionen 1700-1870" av Carl-Johan Gadd (ingår i serien "Det svenska lantbrukets historia"). Är en otroligt lärorik bok tycker jag, i princip den svenska historia man aldrig fick lära sig i skolan...

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gårdar/torp i Lärjedalen?
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2006, 09:50 »
Jag vill rekomendera en bok vi hade som kurslitteratur när jag läste Kulturgeografi; Fårad mark av Niklas Cserhalmi. Den är utgiven i samarbete med Sveriges hembygdsförbund, är lättilgänglig och ger en bra introduktion till studier av historiska kartor och landskap.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Alruna

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Gårdar/torp i Lärjedalen?
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2006, 12:24 »
Tackar för responserna, nu har jag något att gå efter! :)

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
Gårdar/torp i Lärjedalen?
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2006, 21:33 »
De första detaljerade kartorna över Lärjedalen är uppenbarligen härads(ekonomiska) kartan med bladen Jonsered och Lärjeholm, båda från 1890. Dessa kartor finns på www. lantmateriet.se eller som DVD (995 kr).  Därefter kommer den moderna ekonomiska kartan med bl.a. Angered från 1935. Finns också på www. lantmateriet.se, men bättre är att höra sig för hos Lantmäteriet i Göteborg (arkivenheten på Lilla Badhusgatan) om de har blad kvar till salu (mindre än en hundring).

Om man vill gå längre tillbaka i tiden får man leta i lantmäterikartorna som upprättades i samband med skiften av byar. Om det är ensamgårdar är det dock troligt att det inte har funnits någon anledning för lantmätarna att kartera. Dessa kartor finns också på hemsidan eller tillgängliga hos Lantmäteriet på Lilla Badhusgatan.

Utloggad lena.p.ä

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Gårdar/torp i Lärjedalen?
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2007, 14:04 »
;)Hej! Det fins ett häfte som du nog kan låna på biblioteket..Naturinventering Göteborg o Bohuslän. Men det beror ju på vad någonstans du menar sen har du kulturmark,Stina Andersson. sen kan du kolla på Göteborgs arkeologiska museum Norra Hamngatan 14.Lycka till .lena.p.ä

Utloggad Alruna

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Gårdar/torp i Lärjedalen?
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2007, 15:06 »
Tack! :)