Författare Ämne: Glia by (nuvarande bromma flygplats)  (läst 3818 gånger)

Utloggad Riddick

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Glia by (nuvarande bromma flygplats)
« skrivet: juli 21, 2006, 18:04 »
Hej,

Jag läste i en bok om en fyndplats där nuvarande bromma flygplats ligger, en by vid namn Glia. Den fanns tydligen kvar ända fram till 1800 talet, så vad jag undrar är om någon här vet var man kan läsa eller få mer information om detta?

Tacksam för svar.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Glia by (nuvarande bromma flygplats)
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2006, 19:19 »
En sökning i VITALIS och LIBRIS gav ett magert resultat: Glia : ett återställt gravfält samt  Glia gravfält : arkeologisk schaktövervakning av John Hedlund som är utgiven av Stockholms stadsmuseum. Du kan ju alltid kontakta Stockholms stadsmuseum. Där borde de kunna hjälpa dig.

Söker du på historiska kartor hos Lantmateriet.se så finns det även en lantmäterikarta från 1690.

Lycka till!

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Glia by (nuvarande bromma flygplats)
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2006, 19:45 »
Vet en del om Glia by, är med i Bromma Hembygdsförening (fornlämningsgruppen). Vet inte om det var något specifikt du var ute efter. Den utförligaste informationen jag hittat är faktiskt i Bromma Hembygdsförenings Årsskrift år 1937, skrivet av Hans Hansson som grävde där å Stadsmuseets vägnar 1933-1934. Skriften kanske finns på Stadsmuseets Faktarum (där kan ev. finnas någon rapport från Hans Hansson, men det är inte  säkert). Annars kan jag kopiera sidorna ur den årsskriften (finns bl.a. en gravfältskarta) och skicka till dig om du lämnar din adress på något sätt.

Glia är en av de (minst) 14 gårdar i Bromma som av allt att döma fanns under yngre järnålder. Den låg vid sydvästra änden av Bromma, vid den "tvärstartbana" som korsar den "riktiga" startbanan på Bromma. Numera ligger en golfbana på platsen för järnåldersgården och den medeltida bytomten. Det som finns kvar idag är framförallt gravfältet RAÄ39 (Bromma s:n) som finns i skogen strax nordväst om golfbanan, och delvis inne på golfbanans område. Gravfältet består idag av 20 anläggningar. Den mest spektakulära är väl en stenkantad treudd med 22 meters (!) sida. Kan vara lite svår att hitta men det är kul när man plötsligt ser den. (Ligger ett tjugotal meter norr om en väg som leder mot Bromma kyrka och mot dagens "Gliavägen"). Ett tiotal högar grävdes bort vid 1933 års grävningar tillsammans med en förhistorisk husgrund och några medeltida husgrunder.

Enl. Hans Hansson daterades gravfältet till en ganska lång användningstid, från 500-talet fram till 1000-talet. Den tidigaste förekomsten av namnet Glia (som anses vara ett gammalt namn på en bäck där) är från 1433. Under århundradena därefter verkar byn ha varit i kyrklig ägo, tillhörande (under en period) Helgeandshuset i Stockholm. Byn avhystes kort före 1789 och ersattes av tre utspridda, mindre torp.

Öster om Glia by finns en hel del fornlämningar som är oklart om de har tillhört Glia eller någon av de närbelägna Linta resp. Riksby byar. Bl.a. RAÄ 32 som har en del fina stensättningar. En runsten, "Gliastenen", har tidigare stått i detta område, numera upprest längre österut vid Linta gravfält (RAÄ 28), strax nordost om "Plantagen" som ligger där nu.

Tror inte det gjorts någon utgrävning här sedan 1933-1934 men om någon vet något mer om det så vill jag gärna veta. 1999 gjorde Stadsmuseet någon slags inventering här, möjligen finns det en rapport från detta.

/Mats