Författare Ämne: Intresse?  (läst 2573 gånger)

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Intresse?
« skrivet: juli 09, 2006, 21:06 »
Läste idag i Aftonbladet om den utgrävning som påbörjats på Island av det drygt 30 åriga Isländska vulkanutbrottet på Västmannaöarna som gjorde ca 5000 personer hemlösa 1973. Borgmästaren Ellidi Vignisson säger att "Vi håller på att skapa Nordens Pompeji" och räknar kallt med en turistinvasion.

Min undran är då hur stort arkeologiskt intresse det kan finnas i en så pass ung 'fornlämning'? Kan man ha någon nytta av den vid senare forskning runt andra liknande händelser eller går det inte att få ut något vettigt på grund av lämningens unga ålder?

Vidare läste jag i DN att man hittat en stenåldersstad [ca 3.500 f.kr.] under det gamla Pompeji [det Italienska].. kan man använda den ena utgrävningen till hjälp för den andra eller går de inte att kombinera?

Vad säger experterna?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Intresse?
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2006, 10:58 »
Hehe, det låter ju som en kul idé.
Jag tycker att en sådan ”fornlämning” definitivt kan ha ett arkeologiskt värde, och att det arkeologiska värdet består i att det är fråga om ett historiskt väldokumenterat ”vardagsliv” som fångats och bevarats i ett ”ögonblick”. Vi får ett direkt jämförelsematerial att se vilken typ av information man kan få ut av den arkeologiska lämningen i jämförelse med vad vi historiskt, och ”mannaminnemässigt” vet om platsen. Sådant borde vara av oerhört stort arkeologiskt intresse och skulle kunna kasta lite ljus över vilka horisonter den arkeologiska förståelsen omges av. Det allra bästa skulle kanske vara om platsen grävdes ut av arkeologer som vet så lite som möjligt om isländsk kultur på 70-talet, men så långt kommer man antagligen inte vilja gå…