När GL blev ET – en omläst runföljd i Sproge

EN KRÖNIKA AV MAGNUS KÄLLSTRÖM

”Veckan före midsommar far nyaste ledamoten i Svenska akademin, professor Elias Wessén, till Gotland för att för Vitterhetsakademins räkning undersöka runinskrifterna på ön. De första fältarbetena började han redan för tre somrar sedan tillsammans med sin maka – ständig assistent med doktorsgrad i nordiska språk som extra merit. När de kommer fram i år ligger vägen redan banad för runstensbeskrivning, ty i förväg far konservator Gillis Olson och fyller inristningarna med färg.”

Så kan man läsa på förstasidan i Dagens Nyheter den 23 juni 1947. Detta är något som länge har förbryllat mig, givetvis inte att Wessén tog hjälp av sin hustru Märta (född Ahlberg) i fältarbetet, utan att konservatorn skulle ha fyllt i ristningarna med färg före den runologiska granskningen. Det borde ju givetvis ha gjorts i omvänd ordning, inte minst med tanke på hur skadade och notoriskt svårlästa många av de gotländska runinskrifterna är. Det gäller ju framför allt steninskrifterna som nästan uteslutande är ristade i kalksten med ytorna ofta fulla av förvillande naturliga fördjupningar, fossiler och annat som kan vara svårt att skilja från det som är hugget.

Jag har alltid tänkt att journalisten måste ha fått detta om bakfoten, men har på sistone börjat fundera på om det ändå inte ibland kan ha gått till just på det sättet. Det skulle nämligen kunna förklara många av de diskrepanser som råder mellan läsningarna i den första delen av Gotlands runinskrifter och de runor som finns uppmålade på planscherna.

Exempel på detta finner man exempelvis i Sproge kyrka, där tre medeltida gravhällar är inlagda i korets golv. Denna plats fick de vid restaureringen 1965 efter att tidigare ha stått lutade mot kyrkboden ute på kyrkogården.

Bilden visar äldre svartvita foton av en runristad rektangulär gravhäll samt hur den tidigare stod uppställd tillsammans med tre andra gravhällar mot en vitkalkad byggnad vid kyrkan.
Gravhällen G 66 som den avbildas i Gotlands runinskrifter (1962). Till höger ser man hur gravhällarna tidigare stod uppställda mot kyrkboden. Foto Iwar Anderson 1961, ATA (CC BY)

Den häll som ligger till höger (G 66) bär en delvis skadad inskrift som i Gotlands runinskrifter har återgivits på följande sätt:

…uiþr : i : snoþu : lit : giara : stan : hi-­- : yfir : sin : barn : -aþi : guþ : + þ-ira : sial : aldra : sum : hi-r : huil-­- : -ndir + mibggl…r…n… : sir…

»-vid i Snoder lät göra denna sten över sina barn. Gud vare nådig alla deras själar, som vila här under …»

I detta fall är det inte så stor skillnad mellan texten och planschen utom att Wessén har utelämnat en del av de skadade runorna mot slutet, men det kan noteras att det i mitten av raden upptill på hällen finns den ena armen av ett kors, som av någon anledning inte har tagits med, trots att det uppenbarligen markerar inskriftens början.

Större delen av inskriften är helt klar, men efter det kors som finns på den vänstra långsidan följer det märkliga mibggl, som man verkligen kan undra vad det ska betyda. Det liknar ju mest sådant som man kan finna i gamla serietidningar när någon plötsligt får munnen täckt av en näsduk. Wessén påpekar samtidigt i kommentaren till läsningen att ”mibggl är […] ganska säkert.”

I augusti förra året var jag i Sproge kyrka och upptäckte då att om man snedbelyser runföljden med ficklampa syns det tydligt att det inte alls står gl på slutet utan et. Den som har målat denna sten har av någon anledning dragit den vänstra bistaven i t hela vägen fram till den föregående runan trots att bistaven har en tydlig avgränsning åt vänster. Dessutom funderade jag på om inte den tredje runan b i stället kunde bestå av två olika runor. Den läsning som jag antecknade – mi-ege · t – blev jag dock inte så mycket klokare av.

BIlden visar ett band med runor som belyses med en ficklampa snett uppåt vänster
Detalj av runbandet med den mystiska runföljden. Foto Magnus Källström 2023 (CC BY)

Knappt två månader senare befann jag mig på ett hotellrum i Köpenhamn i samband med årets fältrunologmöte. Av någon anledning plockade jag fram den bild av runföljden som jag hade tagit i telefonen och fick med ens för mig hur det borde läsas. ”Står det inte marget?” har jag antecknat. Varför jag kom att tänka på denna möjlighet just då vet jag inte, men kanske hade det något att göra med att Danmarks dåvarande regent hette Margrethe.

Jag hade bara tagit en enda bild och det hela var naturligtvis bara ett hugskott, men i torsdags förra veckan passerade jag Sproge kyrka igen och fick då anledning att pröva min idé. Den andra runan visade ha ett stycke av en bistav på mitten snett nedåt vänster och är av allt att döma a. Den tredje runan är inte helt korrekt målad och ser ut att också kunna uppfattas som r. Slutligen finns på en sjunde tidigare oidentifierad runa troligen spår en a-bistav, vilket gör att runföljden i stället blir maṛgeta.

BIlden visar ett band med runor som belyses med en ficklampa nedifrån höger.
Samma runor igen, men där det ganska tydligt framgår att den andra runan och tredje runan ska läsas som ar. Foto Magnus Källström 2024 (CC BY)

Olika varianter av det inlånade namnet Margareta finns sedan tidigare i det gotländska runmaterialet. Den form som jag tror mig ha funnit på gravhällen i Sproge kommer närmast genitivformen marheto som en gång stod på en gravhäll i Fleringe kyrka (G 317) och som förutsätter en grundform Margeta.

Man kan starkt misstänka att det är någon av Gillis Olsons efterträdare, kanske Iwar Anderson, som har målat runorna på hällen i Sproge och att detta gjordes före den runologiska undersökningen. Att Wessén skulle ha läst som han har gjort i en ouppmålad ristning är helt uteslutet, inte minst som den assisterande hustrun bar en variant av det här aktuella namnet.

Magnus Källström är runolog, docent och forskare inom runforskningsområdet vid Riksantikvarieämbetet

PS. En anledning att de har dröjt så länge innan denna runföljd genomskådades kan beror på att det finns så få äldre läsningar av denna inskrift. Otto von Friesen kunde exempelvis inte återfinna den under sina resor på 1920- och 30-talen. Carl Säve som undersökte hällen den 23 augusti 1844 återgav däremot i Gutniska urkunder (1859) den aktuella runföljden som ”mibgela” eller ”mibgeia” och bekräftar där åtminstone min läsning av e och det sista a. DS.

Inlägget När GL blev ET – en omläst runföljd i Sproge dök först upp på K-blogg - Riksantikvarieämbetets blogg.

Nu grönskar det i rosengården

Visste ni att museet har en alldeles egen rosengård?

Den kringbyggda rosengården är utformad som en klostergård och hänger samman med rummet innanför som ska påminna om ett kyrkorum. Gården finns uppritad på arkitekterna Ahrbom & Zimdahls ritning över museet från 1939. Strax intill fanns tidigare ett vagnslider, senare rivet. 

I rosengården har nu äntligen blommorna på det vackra Magnoliaträdet slagit ut. Sorten kallas Magnolia Soulangian och är en praktmagnolia. 


Besöker ni receptionen på museet möts ni även av ett par av de skira blommorna.  

/Byggnadsantikvarie Maria Klint 






Praktmagnolian gör sig fin på receptionsdisk från 2022. 


Ritning från Ahrbom och Zimdal, 1939. 
Rosengården är uppritad till vänster i bild. 








Wohls through the centuries

Mission accomplished after five days of excavating and surveying the area and surroundings of Wohls Manor in Kirkkonummi. The results were very good indeed. We managed to map and document a previously unknown Corded Ware Culture dwelling site and record the long and complex history of the Manor itself.

The main building of Wohls manor photographed from the north. Photo Jarno Ekman.

2500 BC

Stone-age stray finds found in the fields around Wohls have indicated a neolithic dwelling site somewhere in the area. During previous visits by archaeologists natural circumstances had prevented the area from beeing surveyed in detail. This time the weather- and other conditons were on our side and a previously unknown Corded Ware Culture was found.

Surveying the newly found neolithic dwelling site and  whetstone that was found laying on the surface of the field. Photos Minna Turunen (left) and Jan Fast (right).


17th Century

A silver coin from the reign of Queen Christina of Sweden (1626-1689) minted in Reval in 1649. The history of Wohls began some 20-years earlier (in 1624) when the area was given to Riga Town Counsilor Dr. Ludwig von Hintelmann (1578-1643).

A silver coin from the reign of Queen Christina of Sweden (1626-1689) minted in Reval in 1649. Photo Jan Fast.


18th Century

An ornate brass shoe buckle that was found close to the remains of a cellar from the 18th century to the north east of the main bulding.

18th cntury finds were mostly found to the northeast of the main building. Photos Jan Fast.

19th Century

The finds from the 19th century were the most common ones and consisted of coins, brass and gilded buttons and glass & porcelain fragments.


The finds from the 18th century mainly included Swedish copper coins and bottle-fragments. Photos Jarno Ekman (left) and Jemina Rajamäki (right).


1918 The Finnish Civil War

During the battle of Sigurds (February 22nd-27th 1918) the main building served as a field hospital. Many broken medicine bottles dating to the Finnish civil war were found in the basement.


The basement of Wohls proved to contain many conflict archaeology finds from the Finnish Civil War (1918). Photos Håkan Näsman.


Att väcka tankar om samverkan

KRÖNIKA AV CHARLOTTE AHNLUND BERG

Det finns många goda exempel på samarbete mellan skola och museer. Ändå finns en stark upplevelse av att de skulle kunna vara många fler – och ännu bättre. Det var bakgrunden till att Riksantikvarieämbetet fick det regeringsuppdrag som vi kallar ”Skoluppdraget” och som avrapporterades 2020.

Skoluppdraget, ”Uppdrag att kartlägga kulturarvsarbetets betydelse för skolväsendet samt att främja samverkan mellan skolväsendet och kulturarvsinstitutionerna” och rapporten går att läsa mer om på Riksantikvarieämbetets webbplats.

Fortsatt främjande

Sedan dess har Riksantikvarieämbetet fortsatt att främja samverkan mellan skola och kulturarvssektorn. Ett konkret exempel är webbinarieserien ”Kulturarv i skolan”.  I serien lyfter vi fram hållbara och framgångsrika lösningar som utnyttjar digitaliseringen. En annan sak som vi lyfter är olika former av samarbeten där flera aktörer gått samman och försökt lösa gemensamma utmaningar.

Vi direktsänder varje avsnitt för att ge möjlighet för deltagarna att ställa frågor och utbyta idéer. Dessutom spelar vi in, och med något enstaka undantag ligger alla inspelningarna på Riksantikvarieämbetets YouTube-kanal. En utvärdering som vi gjorde vid årsskiftet 2023–2024 visar att personer inom flera olika typer av verksamheter uppfattar webbinarierna som användbara och relevanta.

Webbinarierna har gett inspiration och ökad kunskap om skolan och inspelningarna fungerar som en kunskapsbank, läs gärna mer om undersökningen i K-blogg från februari 2024. ”Kulturarv i skolan” fick där högt betyg. Det är klart att vi fortsätter med den verksamheten!

Samarbete mellan komplexa system

Men arbetet måste ske på flera fronter. Det är nödvändigt med mer samverkan mellan olika nivåer i de komplexa system som omger både skolan och kulturarvssektorn. Därför var konferensen som Västra götalandsregionen arrangerade i mitten av april välkommen. Där fick 350 beslutsfattare från skola och kultursektor lyssna på samtal, presentationer och delta i miniseminarier under rubriken ”Kultur i skolan – lotteri eller garanti”.

Jag gjorde en kort presentation av Riksantikvarieämbetets främjandearbete i två seminarier för deltagare från statlig, regional och kommunal nivå. I presentationen lyfte jag fram innehåll från webbinarieserien ”Kulturarv i skolan” som inspiration. Det handlade bland annat om arbetssätt och metoder som ger struktur åt samarbete mellan kulturarv och skola, och om hur kulturarvsaktörer kan nå ut med sitt erbjudande. Jag berättade om samarbeten mellan olika parter, om betydelsen av skolans styrdokument och om utbildning och fortbildning av lärare.

Bygga kunskap och skapa mod

Seminariedeltagarna fick svara på två frågor.

Den första frågan löd: Vad skulle du kunna göra för att främja samarbete mellan skola och kulturarv i ditt arbete på hemmaplan?

Några svar rörde skolans värld, till exempel ”jobba mer riktat mot de skolor som vanligtvis inte kommer till museerna” eller ”se om någon 1h av elevers/ungdomars vardag kan användas till kultur i stället för annat”. Andra exempel handlade om utbildning och fortbildning, som ”utbilda kommunens lärare om våra lokala kulturmiljöer”, ”ökade utbildningsinsatser för lärare om att integrera kunskap om kulturarv i undervisningen” och ”ge möjlighet till våra lärarutbildningar att besöka kulturarvsplatser”. Någon tänkte ”informera rektor och lärare om museets verksamhet och varför den är relevant för eleverna”.

En annan som svarade ville ”tala om för lärare att allt måste inte vara grund för bedömning. Det är bildning och elever lär för livet”. Slutligen uppmanade en deltagare oss till att ”Skapa mod hos rektorer och lärare – Det finns tid, det finns ett frirum!”

Samordna och skapa struktur

Vissa svar var mer riktade på vad kulturarvssektorn kan göra: ”Slöjdundervisningen innehåller undervisning gällande kultur(arv). Här skulle det vara bra om t ex museer skulle kunna komma ut och berätta och visa upp hantverkstekniker”. Ett annat förslag löd ”lyfta kopplingar mellan läsning av skönlitteratur och vad museer/hembygd osv kan bidra med – det är attraktivt för lärare”. Någon pekade mer allmänt på vikten av att ”göra verksamheten relevant”.

Beslutsfattare har möjlighet att fungera samordnande och skapa struktur, och det tog flera fasta på: ”Det handlar inte alltid om att bara arbeta upp ett samarbete till skolan, utan även andra aktörer så att man kan samordna sitt ’erbjudande’ till skolan”.

Att ”Kulturförvaltningen kan vara en länk mellan skolan och hembygdsföreningar/museer” eller ”nå ut till kommunerna med kunskap om kulturarv” var andra förslag. Någon ville satsa på ”Samverkan med Riksantikvarieämbetet – Kulturrådet – andra aktörer”.

Flera kommenterade idén med kulturarvsgaranti; ”Undersöka möjlighet att inkludera kulturarv i kulturgaranti”, ”Kulturarvsgaranti låter bra!”, ”Arbeta mera för att strukturera upp kulturgarantin”.

Engagerade deltagare

Den andra frågan handlade om vad deltagarna vill att Riksantikvarieämbetet ska göra i framtiden.

Ett förslag var ”Tipsa om hur man kan skapa kontakt mellan skolor och kulturarvsaktörer, hur ger man dem en arena att mötas på?”. Ett annat förslag var att föra dialog med Skolverket ”för att ringa in kopplingar mellan myndighetens aktiviteter och vad museer/hembygd osv kan bidra med i relation till skolans uppdrag.” Andra lyfte fram olika områden där samarbete kan vara av särskild vikt: runt skolans estetiska ämnen eller runt immateriellt kulturarv.

Det fanns också de om önskade mer övergripande förändring, som att samverkan skulle skrivas in i läroplanen ”liknande de skrivningar som finns i Norge och Danmark”. Men flera uppmanade oss kort och gott: ”Fortsätt!”

Det var verkligen svar av skilda slag som kom in, en del mer konkreta, andra mer övergripande. Men det gick inte att ta miste på att frågan om kulturarv och skola i samverkan var något som engagerade.

Charlotte Ahnlund Berg är museipedagog och utredare på Riksantikvarieämbetet. (CC BY)

Inlägget Att väcka tankar om samverkan dök först upp på K-blogg - Riksantikvarieämbetets blogg.

Örjan Molander vald som ny ledamot i Sveriges museers styrelse

Örjan Molander, museichef på Kalmar läns museum, har blivit invald som ny ledamot i Sveriges Museers styrelse. Han tar med sig omfattande erfarenhet och en stark vision för att stärka museernas roll i Sverige.

– Jag ser mycket fram emot att tillsammans med övriga styrelsemedlemmar bidra till att skapa de bästa förutsättningarna för medlemsföretagen och forma museernas framtid på nationell nivå,
säger Örjan Molander.  

Valet av Örjan Molander som ny ledamot skedde under Sveriges Museers årsmöte den 24 april 2024.

– Vi är glada att Örjan Molander nu ingår i Sveriges Museers styrelse. Han kommer med sin erfarenhet som museichef för Kalmar läns museum och bakgrund inom kulturmiljövård tillföra mycket och bidra till arbetet med att stärka museisektorn i hela Sverige”, säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges Museer. 

Sveriges Museer är en ideell branschorganisation som representerar stora och små museer från hela landet. Organisationen levererar medlemsnytta i form av expertstöd, nätverk och kommunikation samt främjar museernas intressen i samhället.

The post Örjan Molander vald som ny ledamot i Sveriges museers styrelse appeared first on Kalmar läns museum.

Ny utställning ger energisparande tips till fastighetsägare

Från och med den 3 maj hälsar vi dig välkommen till vår nya utställning om varsam energieffektivisering av hus! Här kommer du som fastighetsägare att få en mängd konkreta tips och vägledning om hur du kan göra ditt hem mer energisnålt samtidigt som du bevarar charm och kulturhistoriska värden.

Funderar du på hur du kan spara energi utan att kompromissa med karaktären på din villa? Är du osäker på om det är dags att byta ut de gamla fönstren eller originaldörren? I utställningen kommer du inte bara att hitta svar på dina frågor, utan också bli inspirerad att göra din bostad mer energismart. Genom energibesparande åtgärder kan du både spara pengar och bidra till klimatarbetet.

Utställningen Energismart – energieffektivisera varsamt visar olika sätt att spara energi i hemmet för att skapa en hållbar framtid för både våra bostäder och samhället i stort. Den presenterar olika lösningar, som solenergianläggningar och energisnåla åtgärder, som inte bara är varsamma för ditt hus utan också mer miljövänliga för kommande generationer.

Utställningen är en del av Kalmar läns museums engagemang för att främja hållbarhet och bevarandet av kulturhistoriska värden. Med utställningen vill vi erbjuda praktisk och konkret vägledning samt inspirerande exempel för att sprida kunskap och bidra till en mer energieffektiv och hållbar framtid.

Med ekonomiskt stöd från Länsstyrelsen Kalmar län har vi utvecklat denna utställning som kommer att visas fram till den 1 september 2024. Ta chansen att besöka oss och få värdefulla insikter om energieffektivisering och hållbarhet!

Under hela utställningsperioden går det att boka visningar för grupper. 

Läs mer om utställningen Energismart – energieffektiversa varsamt

The post Ny utställning ger energisparande tips till fastighetsägare appeared first on Kalmar läns museum.

Öppettider för Valborg och Kristi Himmelsfärd

Vi har öppet under valborgshelgen och Kristi Himmelsfärd. Varmt välkommen till oss!

Valborgsmässoafton, tisdag 30 april: Öppet 10-16

1 maj: Öppet 11-16

Kristi himmelsfärd, torsdag 9 maj: Öppet 11-16

The post Öppettider för Valborg och Kristi Himmelsfärd appeared first on Kalmar läns museum.

Häng med oss ut till spännande platser!

Precis som tidigare år så kommer vi att ha guidningar runt om i Östergötland under perioden 5:e maj till 25:e september. I år är det 13 spännande platser som vi besöker tillsammans med olika arkeologer som guider. Tio av dessa guidningar bekostas i ett samarbete mellan Länsstyrelsen i Östergötland och museet. Två (Klackeborg och Svaneholm) är beställda av Mjölby kommun och en tredje (kulturreservatet Öna) är museets eget arrangemang.


I år har vi lyckats klämma in hela tre medeltida borgar i programmet. Två av dem är riktiga fantasieggande ruiner. På Svaneholms borg finns fortfarande ett flera våningar av ett torn kvar. Även i Skällvik finns riktiga ruiner med tydliga murar och rum. För den tredje borgen, Klackeborg, är det lite annorlunda. Här finns nästan bara en av vallgravarna bevarade i synligt skick. Här finns istället en lång historia från stenålder till nutid och tack vare arkeologiska undersökningar som gjordes där på 1990-talet vet vi mycket om vad som finns dolt under marken.


Förutom borgarna omfattar programmet flera gravfält, klosterruinerna i Alvastra och S:ta Ingrids kloster i Skänninge, Sturefors slottspark och berättelsen om folk och fä på Öna. På Lunds backe får deltagarna kanske höra sägner om Lundsgubben och annat oknytt. Programmet avslutas på kvällen den 25 september då deltagarna får uppleva hur hällristningarna vid Hästholmen kommer till liv i mörker och släpljus.  


Ni hittar programmet med vägbeskrivningar och övrig information på Östergötlands museums hemsida och på Länsstyrelsens Natur- och kulturguidningar.

Vi ses!
Ann-Charlott Feldt, arkeolog


Mynt som kulturarv – om Vitterhetsakademiens numismatiska samlingar och fynden på Visingsö

Den svenska mynthistorien sträcker sig tillbaka till vikingatiden och Olof Skötkonung är, vad vi i dag vet, den som präglade de första svenska mynten runt år 995. Vid Vitterhetsakademiens bibliotek har numismatiken– läran om mynt, sedlar och medaljer – också gamla anor och biblioteket har i dag en av norra Europas största samlingar av numismatisk litteratur.

Mynt har präglats sedan antiken och har allt sedan dess varit föremål för fascination och samlande. Äldre tiders betalmedel kan berätta mycket om gångna tiders samhälle och vardagsliv och utgör en del av vårt gemensamma kulturarv. Vid arkeologiska utgrävningar görs det återkommande fynd av mynt. Ofta påträffar man enstaka mynt men ibland görs fynd av mer spektakulära slag. Ett aktuellt exempel på ett sådant är den uppmärksammade silverskatt som påträffades på Visingsö nyligen.

Vad betyder numismatik?

Numismatik (av grekiskans nomaisma) betecknar läran om mynt, sedlar, polletter och andra betalningsmedel samt medaljer. Numismatiken som vetenskap var länge underordnad arkeologin och historievetenskapen, men kom med tiden att växa fram som en självständig disciplin. I en svensk kontext brukar Petter Dijkmans Observationer från 1686 ses som startskottet för den numismatiska litteraturen och under 1700-talet blev myntsamlande en gentlemannasyssla. Med tiden kom numismatiken bli föremål för växande akademiskt intresse.

Samlingens framväxt och tillgänglighet

För att kunna identifiera mynt, ordna utställningar och bedriva numismatisk forskning behövs numismatisk litteratur. Vitterhetsakademiens biblioteks numismatiska samling, som tillfördes sina första böcker redan i slutet av 1700-talet, har sedan dess vuxit till en samling som i dag är en av norra Europas största. Den består av cirka 700 hyllmeter trycka böcker, tidskrifter och auktionskataloger samt ett växande elektroniskt bestånd. Ända sedan starten har tillväxt och utveckling skett i ett nära samarbete mellan biblioteket och Kungliga myntkabinettet, numera Ekonomiska museet.

– Den som vill läsa och låna material ur den numismatiska samlingen är varmt välkommen till biblioteket, säger Carina Bergman, bibliotekarie på Vitterhetsakademiens bibliotek. Samlingen är tillgänglig för alla men man gör klokt i att i förväg beställa fram det man är intresserad av via bibliotekets katalog eller genom att skriva till bibliotekets e-postadress. Böckerna finns inte i bibliotekets öppna samlingar utan måste hämtas fram. De elektroniska böckerna och tidskrifterna får man tillgång till genom att registrera sig som låntagare.

Drottning Lovisa Ulrikas samling

Drottning Lovisa Ulrika (1720–1782) närde ett starkt intresse för numismatik och kom att få en med tiden omfattande samling av böcker inom detta ämne. Vitterhetsakademien, som drottningen själv var med om att grunda, hade ett särskilt ansvar för numismatiken och redan under sent 1700-talet kom man att motta drottningens samling av numismatisk litteratur. Samlingen innehåller böcker från 1500-talet och fram till sent 1700-tal och är i tryggt förvar i bibliotekets underjordiska raritetskammare. En annoterad katalog över samlingen utgavs 2001 och böckerna i samlingen kan konsulteras i bibliotekets specialläsesal.

– Böckerna i Lovisa Ulrikas numismatiska bibliotek är utsökt bundna och är genomgående i mycket gott skick. Det är en hisnande tanke att drottningen själv använt sig av dem och att åtskilliga bara ägts av henne innan de införlivats i bibliotekets samlingar, säger Henning Hansen, bokhistoriker och forskningsbibliotekarie vid Vitterhetsakademiens bibliotek.

Sensationellt fynd av mynt på Visingsö

Händer med vita handskar håller i gamla silvermynt
Totalt hittades 170 så kallade silverbrakteater i graven på Visingsö. Mynten bedöms vara från tiden omkring år 1150 till 1180. Fyndet är mycket speciellt, dels för att det finns få liknande fynd från tidsperioden, dels för att några av mynten är helt okända sedan tidigare. Foto: Åsa Rosén/Jönköpings läns museum (CC BY).

Arkeologer vid Jönköpings läns museum gjorde ett unikt fynd av runt 170 silvermynt i en grav i Brahekyrkan på Visingsö tidigare i år, i samband med att bergvärme skulle installeras i kyrkan.

– Redan första dagen fann jag och min kollega Kristina Jansson två skelett i schaktet där ledningarna skulle läggas. Vi rensade fram benen från de gravlagda för att få en uppfattning hur gravarna såg ut. Helt plötsligt kom tre silvermynt fram! Snart insåg vi att många fler låg tätt intill den gravlagdas vänstra fot, berättar Anna Ödéen, projektledare och arkeolog.

Brakteater från omkring år 1150 till 1180

Brakteater kallas de mynt som är präglade på bara den ena sidan. De runt 170 brakteater i silver som påträffades i graven på Visingsö är bland de äldsta bevarade mynten i Sverige och en del av mynten känner arkeologerna inte igen sedan tidigare.

– Det är ett helt sensationellt fynd som kommer att förändra den tidigmedeltida mynthistorien i Götaland och belyser en period som till stor del är helt okänd, säger Eeva Jonsson vid Kungliga myntkabinettet i ett pressmeddelande från Jönköpings läns museum.

Läs mer

Inlägget Mynt som kulturarv – om Vitterhetsakademiens numismatiska samlingar och fynden på Visingsö dök först upp på K-blogg - Riksantikvarieämbetets blogg.

The interesting history of Wohls Manor revealed!

The first archaeological trial excavation and field survey of the 2024 field season will be in Kirkkonummi west of Helsinki where we will investigate the long and complex history of Wohls Manor. Children from nearby schools will also participate in the fieldwork. The excavation is financed by The Savings Bank Foundation in Kirkkonummi.

The cellar of the manor will also be documented during the research. 

Wohls Manor is located in a lush environment on the west bank of Humaljärvi in ​​Kirkkonummi. The manor was formed in the early 17th century and was included in the so-called “Överby donation, a donation which was given to Ludvig Hintelman from Riga in 1624. Around 1670, chief forester Erik Bure bought a large part of the land and formed an estate complex with Wohls as his main farm.

Wohls in summertime.

Many finds from the neolithic stone age have been discovered in the nearby fields so the survey and trial excavations will also be about confirming the location of a stone-age dwelling site in the area.

 Late Comb Ceramic Culture  and Corded Ware Culture potsherds have been found near the manor.

Click on this link to learn more about the history of this fascinating place and tune in here to hear the latest news from the upcomin excavation.

https://wohls.fi/en/wohls-history/