Tillbaka till Sandudden

En kollega till mig brukar säga att vissa saker VILL bli hittade. Jag tror att hon har rätt. Ett exempel är graven vid Sandudden på Visingsös norra spets som helt otippat hittades för ett par år sedan av ett par på strandpromenad (se tidigare blogginlägg). Vi undersökte och dokumenterade sedan graven hösten 2015 och den visade sig vara från romersk järnålder, alltså från tiden omkring 400 e.Kr. Graven var en skelettgrav, man har lagt ner en obränd kropp i graven.

En översiktsbild av platsen.

Sedan dess har vi haft lite extra koll på det här området eftersom allt ligger utsatt och exponerat för väder, vind och erosion. Förra året gjorde vi också en georadarundersökning av ytan närmast rasbranten. Med utgångspunkt i den undersökningen kom vi denna veckan tillbaka till Sandudden. Med grävmaskin och handredskap men också med ganska ont om tid.

Calle och Frida hjälpte till med framrensning av stenpackningarna.

Under en dag drog vi sökschakt efter de ekon som georadarn hade visat och jo då, det finns fler gravar i området. På den här ytan, som har en fantastisk utsikt över Vättern och Omberg, har ett flertal människor blivit begravda. Troligen är gravarna från samma tid som den som vi redan har undersökt eftersom de påminner om den i utseende och uppbyggnad. Det kan vara skelettgravar, men vi fann också brända ben vilket pekar mot att också brandgravar finns i området.

En av de nyupptäckta gravarna – lagda hällar med mindre sten mellan.

 

Rasbranten vid Sandudden är en mycket spännande plats som vi vill komma tillbaka till med mer tid och resurser. Eftersom den nu ville bli hittad.

 

Anna Ödeén

Arkeolog

 

A Female Viking Warrior Interred at Birka

In archaeology, we distinguish osteological sex from artefact gender. Osteo-sex is with very few exceptions (odd chromosomal setups) the same thing as what your genitals are like. Artefact gender is the material correlate of a role you play according to the conventions of your time: e.g. whether you keep your genitals in Y-fronts or lacy knickers. We judge these two parameters from separate source materials. Your skeleton can’t tell us anything about your gender, and your grave goods can’t tell us anything about your osteo-sex. They are in principle able to vary independently.

Nevertheless, 1st millennium Scandinavians seem to have been quite conventional about this: mismatches between osteo-sex and artefact gender are extremely rare. The graves are clearly divided into osteo-female jewellery graves and osteo-male weapon graves. If you exclude cremated bones and poorly preserved inhumations that can cause misdeterminations, the number of mismatches shrinks even more. And when you do see a mismatch it’s typically partial: e.g. a male skeleton buried with a full set of weaponry and horse gear, plus a single ladylike brooch. I was until recently not aware of any well-preserved and richly furnished Scandy inhumation of the 1st millennium with a complete mismatch between osteo-sex and artefact gender. But now we have one.

Birka’s grave 581 is one of the famous chamber inhumation graves where this Swedish Viking town’s 10th century elite buried their dead. It has loads of high-quality weaponry and two horses. It has no hint of any female attire. And it has the skeleton of a person whose funny bent position suggests that, like in many other chamber graves, the individual was buried sitting on a chair and then keeled over inside the chamber.

In the 1970s, the skeleton had become disassociated from the artefact finds, and an osteologist (sadly uncredited in the paper discussed below) quietly identified it as female. In 2014 osteologist Anna Kjellström identified the bones as belonging to Bj 581, the famous weapon burial, and agreed that the skeleton is female. Certain archaeologists have replied that they don’t believe this because of the weapons. Others have suggested more diplomatically that maybe the bones represent two individuals, or that a male body was removed while still articulated. Others again have simply dismissed the whole issue with reference to 19th century sloppiness in keeping the Birka bones correctly labelled grave by grave.

Now a team of researchers, of whom I am proud to count half as my professional buddies, have sequenced the genomes of the bones. Yes, plural. To test if the skull and one arm are from the same person. There is only one person there, and just as Kjellström said, she’s biologically a woman. I am extremely happy with this investigation, because it gives us our first real female Viking, and it shows that osteologists can indeed judge osteo-sex correctly on well-preserved ancient skeletons. Very commendably, the paper is available online in full for free: Open Access.

Here’s a few notes.

  • The grave was selected for analysis because of the controversy over its osteo-sex. It is not a randomly chosen weapon burial that happened to prove female. If you pick a random Birka inhumation, this is not the result you are likely to get.
  • Assuming that burial furnishings speak directly about a person’s role in life (which is always debatable), we don’t know if the dead person was perceived as a cross-dressing woman, or just as a man. In other words, we have no way to tell if she was “out”. There are examples of both from later centuries, where for instance Joan of Arc never tried to pass as a man despite wearing armour and commanding an army.
  • The plan of the grave shows which bones were well preserved. This should be enough to counter the charge that maybe the skeleton currently labelled Bj 581 is not in fact the one found in this weapon grave. This the authors should have written a few sentences about. I take their silence to mean that having already published her arguments about this elsewhere, Kjellström considers the issue uncontroversial.
  • We still can’t rule out the early removal of an articulated male body. But such an argument ex silentio would demand that we place similar female bodies in all other weapon graves as well. We can’t just create the bodies we want in order for the material to look neat.

The “Discussion” section hasn’t been properly copy-edited.

  • I don’t know what “The archaeological material provides a reference for the Viking Age” means.
  • Because of the odd phrasing, I don’t know what the authors are trying to say about earlier scholarship here: “Although not possible to rule out, previous arguments have likely neglected intersectional perspectives where the social status of the individual was considered of greater importance than biological sex. This type of reasoning takes away the agency of the buried female.”
  • “Grave Bj 581 is one of three known examples where *the* individual has been treated in accordance with prevailing warrior ideals lacking all associations with the female gender” : “The” here should be “a female”.

Hedenstierna-Jonson, Charlotte et al. 2017. A female Viking warrior confirmed by genomics. American Journal of Physical Anthropology 2017. DOI: 10.1002/ajpa.23308

I discussed the issue of shield maidens in 2013, the year before Anna Kjellström went public with her identification of the female skeleton with Bj 581.

September Pieces Of My Mind #1

  • Five years since my first teaching gig. Still temping today, still enjoying it, still think I should have a steady job.
  • LinkedIn suggests that I might apply for a job as home language teacher of Kannada, a Dravidian language spoken in southern India. 15% of full time.
  • Did Timothy Leary use TripAdvisor?
  • Richard Bradley discusses my 2015 book at length in his new book A Geography of Offerings. *happy*
  • I want to text my lower-teen self that I just favourited Mötley Crüe’s “Kickstart My Heart”. He would be absolutely disgusted.
  • Breakfast: bread that I baked, mushrooms that I picked, crayfish claws that my wife left.
  • Our first real Viking warrior burial that has been genetically identified as female! This paper will prove a milestone. Here’s the burial itself. It doesn’t get more warriory than this.
  • Satisfying little discovery today: one of the most honoured guests at the wedding in July of 1359 at Stensö Castle, the uncle of the bride, was the owner of Landsjö Castle, whatever was left of it at the time.
  • Placed 7th out of 12 boats in the mini race.
  • The new Ride song “Charm Assault” has the expression “your lies begin to unfurl”. Think you meant “unravel” there, mate.

The 2017 field season isn´t over yet!

Upcoming community archaeology excavations under my supervision in 2017.


Raseborg Långåmossarna 7-8.10.2017.




Back to the stone-age with Karis Hembygdsförening and Sällskapet Natura. If you wish to participate please read and contact.

http://karis.hembygd.fi/foreningen/


"Durchgangslager Hangö" 3.10.2017 and 13-15.10. 2017.




WW2 conflict archaeology with Teemu Väsisänen and highschool students 3.10.2017 and Hans von Mitzlaff and Lasse Nyman 13-15.10. Please contact me if you would like to help out in either of these two excavations.

Historiska nyher om samer september 2017


HISTORIEDAG OM SAMER I VÄSTERÅS

 

Onsdag den 27 september 2017

Karlsgatan 2, Västerås

 

Gratis och öppna föreläsningar fick allmänheten.

 

Samiska kulturyttringar i Mellansverige


 

Länsmuseerna i Dalarna, Gävleborg och Västmaland samt Gaaltie, sydsamiskt kulturcentrum.

10.00 - 10.20 Carl-Magnus Gagge, Västmanlands läns museum och Joakim Wehlin, Dalarnas museum hälsar välkommen.

10.20 - 10.50 En mellansvensk samisk befolkning under 1700-1800-tal. En bakgrund. Ingvar Svanberg, Uppsala universitet.

10.50 - 11.20 Samer i syd. Ett arkeologiskt perspektiv. Inger Zachrisson, tidigare Statens historiska museum.

11.20-11.50 Tjoevkemåjhtoe vs. Saepmie Times. Om norrhälsinge- och medelpadskustsamerna och viss annan samisk historia 1277-1877. Peter Ericson, Firman Saepmie.

11.50 - 13.00 Lunch

13.00 - 13.30 Sydsamer. Ewa Ljungdahl, Gaaltije Sydsamiskt kulturcentrum.

13.30-14.00 Samer utanför Gävle på 1700-talet - kringströvande och förirrade? Lars Gunnar Larsson, Uppsala universitet.

14.00-14.30. Samisk sejter i Västmanland, och Hälsingland. Jouni Tervalampi http://tervalampi-arkfoto.blogspot.se/

14.30 - 15.00 Kaffe

15.30 - 16.00 Undersökning av sockenlappboställe i Järvsö. Maria Björck och Bo Ulfhielm, Länsmuseet Gävleborg.

16.00-16.30 Spåren från historien som aldrig skrivits. Gunilla Larsson, Uppsala universitet.

16.30-17.00 Avslutande diskussion. Joakim Wehlin.

 

Besökare och deltagare! Passa på och titta på den samisktillverkade båten från vikingatiden från gravfältet Tuna i Badelunda socken som finns utställd på Västmanlands läns museum.

Jouni Tervalampi 2017. föremål på Västmanlands läns museum  

http://tervalampi-arkfoto.blogspot.se/2017/02/vastmanlands-lans-museum.html

 

Läs mer: Västmanlands läns museum. Samiska kulturyttringar.
http://www.vastmanlandslansmuseum.se/news.asp?MenuID=2&NewsID=553


NY POPULÄRHISTORISK TIDSKRIFT OM SAMER

Nu har en populärhistorisk tidskrift Saepmie Times, liknande Populär Arkeologi och Populär Historia, uppstått. Trots namnet är tidskriften på svenska och behandlar samisk historia. Det är företaget Firman Saepmie: Föreläsningar-Forsking-Utbildning som står bakom tidskriften.   Tidskriften ges ut 4 gånger per år. Prenumaration och annonsförsäljning står på näst sista sida. Det är lite krångligt.
 Saepmie Times. https://southsaamihistory.wordpress.com/2017/08/25/s-a-e-p-m-i-e-t-i-m-e-s-no-1-ute-nu/

Det första numret går att läsa gratis på webben under den här länken: http://en.calameo.com/read/005245564ee872bdaddb0  

ARKEOLOG FANN FLER FORNLÄMNINGAR VID KALLAK

Arkeologen Gunilla Larsson har funnit fler arkeologiska spår efter samer i Kallak.

Läs mer: Carmen, Dickson 2017-08-16. Gruvplaner hotar samiska kulturarv. Sveriges Radio Kulturnytt
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6757107

 

  1. BRA REPORTAGE OM SYDSAMER FRÅN SKALLMÄTNING TILL EN UNGA KVINNOR SOM ÄR RENSKÖTARE
  2. Hade blivit snyggt med text och bilder i en tidskrift eller ett kapitel i en bok.
  3. Läs mer: Larsson, Carl-Göran 2017-06-24. «Vakre er de ikke». Nrk.no
    https://www.nrk.no/sapmi/xl/_vakre-er-de-ikke_-1.13560415

    SAMISKT BÅTBYGGE
     
    Läs mer: Westerdahl, Christer 2017-08-29. Det yngre samiska båtbyggeriet i inlandet. Samer.se
    http://www.samer.se/5496
     
    MAN MED SVÄRD OCH SPJUT BEGRAVD I EN OBRÄND BÅTGRAV

    Vid Hillesøy i Tromsø i Norge har arkeologerna  funnit en obränd båtgrav.
    – Det er jo en relativt liten båt i dagens standard. Men sannsynligvis er det en robåt med seil, uten at vi kan si det sikkert, sade arkeolog Erik Kjellmann till Nrk.no
    Om det är en sydd eller nitad båt framgår inte i artikeln. Längst ut i väster ligger Finnvika (Samernas vik) och andra namn från vikingatiden Nausthaugen, Torsbakken och andra -haug avslut.
     
    Läs mer: Bergersen, Therese och Johansen, Jörn Inge 2017-08-04. Begynner å tro vi står på en stor gravplass fra jernalderen. Nrk.no

    DNA FRÅN VIKINGATIDA TORSK FRÅN HEDEBY VAR FISKAD VID NORSKA KUSTEN
    Läs mer: Star, Bastiaan et al. 2017. Ancient DNA reveals the Arctic origin of Viking Age cod from Haithabu, Germany. PSNA
    HÄLLMÅLNING UPPTÄCKT I NORGE
     
    Vid Kråknes vid Altafjorden har en hällmålning upptäckts.
    Lieungh, Erik & Bernhardsen Nordvåg, Hanne 2017-08-20. Dette maleriet har stått her i over 4000 år. Nrk Finnmark.
    Läs och titta:  
     

Nyheter om Västmanland september 2017t


VÄSTERÅS HISTORIEDAG 2017

 

Västerås Historia i Centrum 2017

 

Lördag 16 september 2017

 

https://visitvasteras.se/evenemang/vasteras-historia-centrum/

 

 

VÄSTERÅS KULTURNATT

 

Lördag 16 september 2017

 

Program http://www.vasteraskulturnatt.se/Program_a46_s36.html

 

HISTORIEDAG OM SAMER I VÄSTERÅS

 

Onsdag den 27 september 2017

 

Karlsgatan 2, Västerås

 

Gratis och öppna föreläsningar fick allmänheten.

 

Samiska kulturyttringar i Mellansverige


 

Samarregamang av länsmuseerna i Dalarna, Gävleborg och Vastmaland samt Gaaltie, sydsamiskt kulturcentrum.

Läs mer: Västmanlands läns museum. Samiska kulturyttringar.

http://www.vastmanlandslansmuseum.se/news.asp?MenuID=2&NewsID=553

 

BILDER FRÅN ANUNDSHÖGSOMRÅDET

 

Teckningar, målningar eller fotografier från Anundshögsområdet sökes.

 

Inlämning: 7 oktober 2017

Vernissage: Vernissage 28 oktober 2017

 

Mer information: Stiftelsen Kulturmiljövård

http://www.kmmd.se/

 

HÄLLRISTNINGS LOKAL OCH GRAVFÄLT UPPTÄCKT I VÄSTERÅS

Av Jouni Tervalampi, 9 augusti 2017

 

Undertecknad har upptäckt en hällristningslokal, ett gravfält och en inhägnad sten som i profil ser ut som ett ansikte. Gravfältet ska jag teckna upp senare då det ligger i ett blåbergsrisfält och det syns mycket bättre i oktober-november när bladen tappats och gräset försvunnit. Hällristningslokalen består av fyra figurer: en bakåthoppade figur (29 cm lång), en knäböjd dansande figur i vargmask (29 cm lång), en knäböjd dansade orm (70 cm lång) och en orm (70 cm lång). I Västerås ligger många av hällristningslokaler i närheten av gravfält.

Fyndet har ännu inte anmälts till Länsstyrelen i Västmanland.

 

SKOGSBRANDEN I VÄSTMANLAND

 

Författaren Sven Olof Karlsson har skrivit en reportageboken Brandvakten (2017) om den stora skogsbranden i Västmanland 2014.

 

Läs mer: Lenas, Sverker2017-08-28. Författaren Sven Olov Karlsson tvingades fly från den stora skogsbranden i Västmanland 2014. Nu har han skrivit en reportagebok som även varnar för framtidens skogsbränder. DN.se
http://www.dn.se/kultur-noje/sven-olov-karlsson-om-stora-skogsbranden-2014-den-storsta-chocken-var-hela-kalabaliken/

Nyheter om Arkeologi & Historia September 2017


VIKINGARNAS RIKEN

 

Historikern Kristina Ekero Eriksson har gjort en TV-dokumentär om ”Vikingarnas riken” som finns att se på SVT-play. Den är en av bättre dokumentärer om vikingarna och vi får veta vad som hände med en del vikingar efter vikingatiden.

https://www.svtplay.se/video/14717636/vikingarnas-riken/vikingarnas-riken-sasong-1-avsnitt-1?info=visa

 

VIKINGALÄGER FRÅN 800-TALET UTGRÄVD I ENGLAND

 

Ett vikingaläger från vintern 872/873 har grävts fram vid floden Trent vid Torksey intll staden Lincoln i England.

 

Läs mer: THE WINTER CAMP OF THE VIKING GREAT ARMY,

AD 872–3, TORKSEY, LINCOLNSHIRE. The Antiquaries Journal, 96, 2016, pp 23–67

Pdf https://pure.york.ac.uk/portal/files/50292596/AJ96_The_winter_camp_of_the_viking_great_army_ad_872_3_torksey_lincolnshire.pdf

 

STENÅLDERSGRAV UTGRÄVD I LETTLAND

 

Fast, Jan 2017-08-08. Well preseved stone grave.

http://janfast.blogspot.se/2017/08/well-preserved-stone-age-grave.html

 

ETT AV BLEKINGES HÖVDINGA GÅRD/KULTSHUS GRÄVS UT AV ARKEOLOGER

 

Lindheimer, Caroline 2017-08-09. Spännande grävning i Vång. Blt.se

http://www.blt.se/ronneby/spannande-gravning-i-vang/


NYA GULDGUBBAR FUNNA PÅ BLEKINGS BYGDEKUNGSGÅRD/ HÖVDINGEGÅRD

Läs mer: Gunler, Emma 2017-08-24. Nya guldgubbar hittade i Västra Vång. Sydöstran.se

http://www.sydostran.se/ronneby/nya-guldgubbar-i-vang/

ROMARTIDA HALSRINGAR I SKANDINAVIEN OCH EUROPA

Martens, Jes    Diadems? On the rivetted Scandinavian neckrings from the Migration Period.

Pdf https://www.academia.edu/10277273/Diadems_On_the_rivetted_Scandinavian_neckrings_from_the_Migration_Period?auto=download&campaign=weekly_digest

 

RUNRISTNING PÅ BERGHÄLL ÅTERFUNNEN I ÖSTERGÖTLAND

 

Runristningen vid Ingelstad (Ög 43) i Östergötland är återfunnen.

 

Läs mer: Strandberg, Caroline 2017. Runristning i gårdsmiljö

Ög 43 och lämningarna efter Ingelstad gård. Stiftelsen Kulturmiljövård

Rapport 2017:54

Pdf: http://www.kmmd.se/PageFiles/332/KM2017_54.pdf


PILGRIMSRESOR TILL ROM PÅ VIKINGATIDEN

Frands Arne Stylegard 2017-08-30. Til Romaborg for 1000 år siden. Bloggen Arkeologi Nord.

http://arkeologi.blogspot.se/2017/08/til-romaborg-for-1000-ar-siden.html

 

11 000-ÅRIG SKOGSBRAND

 

Läs mer: Holmberg, Örjan 2017-09-01. Uråldrig tall vittnar om skogsbränder kort efter istiden. Sveriges Radio P4 Västerbotten.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6768237

 

1600-TALS SKEPPET SCEPTER FUNNEN MITT I STOCKHOLM

Läs mer: Sjöhistoriska 2017-09-06. Gustav II Adolfs berömda flaggskepp hittat på Skeppsholmen
http://www.mynewsdesk.com/se/sjohistoriska/pressreleases/gustav-ii-adolfs-beroemda-flaggskepp-hittat-paa-skeppsholmen-2134288

Kulturarvsdagen 2017: Blåherremölla Bak och mölledag

På Kulturarvsdagen den 10 september på Blåherremölla mals mjöl i den gamla vattenmöllan och bakas i stenugnen. Allt finns sedan till försäljning. Foto: Camilla Melin, CCBY

I östra Skåne nära Maglehem ligger Blåherremölla där du kan njuta av en osannolikt vacker natur- och kulturmiljö. På Kulturarvsdagen den 10 september kan du där uppleva en Bak- o Mölledag:

”Blåherremölla – namnet som en sång är gömt bland kullarna i Österlen” .- så börjar första strofen i en dikt av Anders Österling. I Blåherremölla kan du njuta i en naturskön miljö.

I naturskön och kulturhistorisk värdefull miljö serveras gammaldags hembakade kakor, våfflor och goda smörgåsar. Här får gästerna en oförglömlig kaffestund i en underbar gammal gårds- och kvarnmiljö, där porlandet från kvarnrännan och bruset från forsen med laxatrappan dagligen påminner om den verksamhet som en gång bedrevs här.

På Kulturarvsdagen har  du möjlighet att där uppleva den gamla vattenmöllan mal den välkända Blåherremöllarågen .

Underbart goda surdegsbröd bakas i den vedeldade stenugnen.

Utställning med historiska kartor håller öppet.

Det finns nymalet mjöl och ugnsvarma bröd till försäljning och kafét erbjuder mycket smått och gott.

Gudning kommer att ges av möllan och i byn. Välkomna!

Kulturarvsdagen 2017: Stuor Muorkke – platsens berättelser

Välkommen till naturum Laponia Kulturarvsdagen den 9 september för att höra berättelser från området kring Viedás/Vietas och Stuor Muorkke/Stora Sjöfallet.
Foto: Julius Horn (CC BY)

Under Kulturarvsdagen den 9 september i Lappland arrangerar Laponiatjuottjudus dagen i närheten av naturum Laponia med arrangemanget: Stuor Muorkke – platsens berättelser.

Naturum Laponia ligger på Viedásnjárgga i Stora Sjöfallet /Stuor Muorkke nationalpark. Platsen är mest känd som Stora Sjöfallet, men Viedás eller Stuor Muorkke är de samiska namnen för området.

Med Kulturarvsdagen vill vi från Laponiatjuottjudus (Laponiaförvaltningen) engagera lokalbefolkningen för att få fram kunskap kring Viedásnjárgga och Stuor muorkkes närområde. Till dagen har vi bjudit in ett par personer som ska få berätta om deras minnen och berättelser om området. Laponiatjuottjudus arbetsmetoder bygger på en samisk värdegrund där searvelatnja är en metod, det är en slags lärandearena. Under dagen blir de olika programpunkterna en searvelatnja både för oss från förvaltningen och även för deltagarna.

Dagen avslutas med ett uppsamlingsmöte, vilket kommer att hållas som ett rádedibme. Rádedibme är en annan av våra arbetsmetoder där vi bjuder in folk till ett öppet möte med ett bestämt tema. Vi från förvaltningen samlar in synpunkter och kunskaper som lokalbefolkningen har att komma med och detta tas med i vårat arbete i förvaltningen av världsarvet.

Den kunskap och synpunkter som vi samlar in ska användas till en informationssatsning i området på skyltar, kartor, hemsidan och underlag till guidningar mm samt även praktiskt arbete såsom exempelvis stigar. Syftet är att visa och berätta om hur området har använts historiskt och hur det används i dag. Ett annat syfte är att sätta in naturum och dess närområden i en större helhet.

Hela arbetet genomsyras av de tre värden som världsarvet vilar på; natur, spår av tidigare brukare och den levande samiska kulturen och renskötseln.

Välkommen!

Kontakt: Ann-Catrin Blind

 

 

Kulturarvsdagen 2017: kulturreservatet Mårtagården

I Halland ligger kulturreservatet Mårtagården som under Kulturarvsdagen den 10 september öppnar upp sina portar för allmänheten och bjuder in till visning. Här får du veta lite mer om det fina kulturreservatet:

Den tidigaste uppgiften om Mårtagården och dess förste ägare , Mårthen i Iserådhs, som gett gården dess namn, är från 1653. I jordeboken benämns gården som Mårten Persgård. Den nuvarande byggnaden uppfördes 1780 av skepparen och borgaren i Kungsbacka Lars Jönsson Ryberg och hans hustru Anna-Britta Hansdotter.

Mårtagården är intakt från de sista ägarnas, Knut och Tora Larsson, tid på 1950-talet. Det som gör donationen så värdefull är hela den bevarade kulturmiljön med två kaptensgårdar, en arbetarbostad från 1930, inägorna med stengärdsgårdar, Mårtaskogen med träd  planterade 1880, strövstigar och utsiktspunkter samt ett utmarksskifte i närheten till havet.

Stiftelsens vänförening, Mårtagårdens Vänner, anordnar visningar av boningshus, uthus och en utställning samt självguidande turer till blomsterängar och skogens stigar. I berättarladan är det varierande föredrag och musikunderhållning under sommaren. I samarbete med Naturskyddsföreningen sker en fågelvandring i maj och i juni en blomstervandring. Knut och Tora Larssons stiftelse Mårtagården har som målsättning att kommande generationer skall få uppleva en gammal kaptensgård.

Under Kulturarvsdagen 10 september kommer vänföreningern att ha visningar av gården och information om bondeseglationen samt kaffeservering. Välkomna!

Kontakt: Lena Eriksson